tirsdag 23. desember 2008

Desemberhagen

Desember er ei rolig tid i hagen. Det skjer ikke så mye! Noen "etterslengere" blomstrer fremdeles, og de første vårblomstene har allerede vært i gang ei stund. I dag hadde jeg først en runde i hagen hvor jeg bare kikket på om det var noe artig å se, men litt seinere fikk jeg også tid til å bruke en liten time til å rydde og klippe ned en del stauder og ettårige planter. Jeg fotograferte selvsagt litt, og her kommer noen av bildene fra dagens fotorunde:

2008-12-23 Hagen (1)

Dette bildet er av en vortemelk (Euphorbia) jeg kjøpte for noen år siden. Den sprer seg sakte men sikkert, og er en trivelig plante som er grønn og fin hele året!

2008-12-23 Hagen (4)

Miscanthus sinensis, et nydelig grass. Dessverre husker jeg ikke navnet på denne sorten, men den er ikke så høy - og "blomstrer" med nydelige aks på høsten. - Sist vi var hjemme, for to uker siden, var aksene helt annerledes, tynnere på en måte, og litt "uferdige", men nå var de blitt utrolig flotte! Ser ut som dunkoster - og når den lave desembersola lyser bak dem (det fikk jeg ikke tatt bilde av) ser det nesten ut som de lyser opp!

2008-12-23 Hagen (5)

Nok et bilde av aksene.

2008-12-23 Hagen (13)

Jeg blir nok aldri lei av å ta bilde av Phlomis russeliana, pagodeblomst. Bladene er nydelige og lodne, blomstene litt beskjedent vakre - og frøstandene fantastiske langt utpå vinteren!

2008-12-23 Hagen (14)

Purpurjonsokknoll. Jeg fikk et par stiklinger av ei god venninne for noen år siden. - Denne sprer seg! Du og da, jeg måtte spa mengder av den ut av hagen i sommer! :-D

2008-12-23 Hagen (18)

Gul solhatt. Akkurat denne har nok sett bedre dager! ;-)

2008-12-23 Hagen (20)

Nok et prydgrass.

2008-12-23 Hagen (22)

Stjernemagnolia, Magnolia stellata, bærer løfter om vår og deilige hvite blomster!

2008-12-23 Hagen (24)

Sibiriris, Iris siberica, er en av mine favoritter. - Utrolig vakker i blomst, men slett ikke stygg midtvinters heller!

2008-12-23 Hagen (35)

På dette bildet må du kanskje se litt godt etter, men det er noen små cyclamen coum-knopper, som i januar/februar (alt etter temperaturen) åpner seg og blomstrer i - ja - akkurat: cyclamenrosa! ;-)

2008-12-23 Hagen (37)

Et par av stemorsblomstene jeg plantet i sommer har klart seg og blomstrer fortsatt. - Det er ganske godt gjort synes jeg! :-)

2008-12-23 Hagen (47)

Jeg blir aldri lei av hasselurten, Asarum europaeum! Blomstene er det knapt noen som ser, men bladene er utrolig flotte hele året gjennom!

2008-12-23 Hagen (48)

Den hvite julerosa, Helleborus niger, har masse knopper som ligger klar til å begynne å blomstre om ikke lenge! :-)

2008-12-23 Hagen (51)

2008-12-23 Hagen (53)

Orientjulerosene har blomstret lenge allerede! Og for meg må de gjerne blomstre hele året! Jeg elsker disse deilige hardhausene, som blomstrer frimodig når de aller fleste andre planter i hagen unner seg noen måneder med vinterhvile!

Alt i alt, - en deilig hagedag i dag! ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar