fredag 26. desember 2008

Tilbakeblikk: Hagen i oktober (19.10.08)

Man trenger ikke luke i desember for å ha en fin hage - men det hjelper! ;-) - Jada, jeg har fått jobba litt i hagen denne uka, men det blir mest småpusling: Klippe ned noen stauder og luke vekk litt grassplanter som har fått begynt å vokse i bedene...

Det er ikke så allverdens mye å gjøre i hagen på denne tida, så da passer det fint å sette seg ned, lese hagebøker, se på bilder jeg har tatt i løpet av året, - og ikke minst: Gjøre noe med noen av alle bildene! Så her kommer noen bilder fra andre halvdel av oktober! :-)

2008-10-19 I hagen (29)

Vi gjorde to ganske store forandringer i hagen i våres. Drivhuset ble flyttet ut på utsiden av hekken, og etter lang tids "for- og mot" stammet jeg endelig opp sypressen på bildet! Tidligere sto drivhuset omtrent fra sypressen og mot venstre på dette bildet.

Det var utrolig som det åpnet opp! Plutselig så vi hele kjøkkenhagen fra huset, der vi tidligere hadde sett greinene på en tre meter bred sypress pluss et tre og en halv meter langt drivhus! Jeg var mest skeptisk til å gjøre noe med sypressen, for et drivhus kan man "lett" flytte fram og tilbake, men kapper man av greinene på et tre derimot... - Det nytter ikke å angre da! Men vi har slett ikke angret, - som sagt så åpnet det veldig opp, og vi er strålende fornøyd med løsningen. - Der drivhuset sto plantet jeg inn en haug med ulike stauder og en del kjempeverbena - og sjøl om det ble et fint bed, så var det tydelig at det var nyplantet. - Neste sesong vil det derimot være i full gang, så det skal bli deilig å se forskjellen! (Godt for tålmodigheten å holde på med hagearbeid!)

2008-10-19 I hagen (3)

Den ene nøkketunga mi blomstrer med lange gule "spir", de er bortimot to meter lange, og utpå høsten blir de dunete og fine!

2008-10-19 I hagen (4)

Miscanthus sinensis 'Rotsilber'.

2008-10-19 I hagen (7)

Amerikanske blåbær. - Det har liksom ikke blitt noen "schwung" over blåbæra, - mulig de står i for god jord! Hvis de ikke blir bedre neste år skal jeg grave dem opp og plante dem bort i skaukanten! Men at de har vakre høstfarger - det kan ingen bestride! :-)

2008-10-19 I hagen (17)

Men det mest imponerende grasset vårt er dette! Vi har noen tuer med elefantgrass, og synes det er ganske imponerende at det klarer å vokse seg så høyt i løpet av en sommer! (Jeg er 1,76 på strømpelesten)... Dette er også en Miscanthus sinensis. Utpå høsten er det i ferd med å visne, men hele sommeren er det friskt grønt og deilig! Dette er en plante jeg gjerne vil ha flere av, så jeg får vel lage meg noen avleggere etterhvert når plantene blir litt større! :-)

2008-10-19 I hagen (25)

Takket være drivhuset har vi deilige tomater langt utover høsten! Her er Bjørn i ferd med å plukke med seg inn en pose!

2008-10-19 I hagen (28)

Og slik ser kjøkkenhagen ut når det meste er høstet og tatt i hus! Det vi var mest heldige med var løk, erter og gulrøtter! Å dyrke kål av ulike slag har jeg vel egentlig bestemt meg for å la være. Jeg vil jo helst ikke bruke gift, så det kommer alltid masse sommerfugllarver, og så er det jo sånn, at når brokkolien er moden, så står vi der med 20 brokkoli som bør spises samme uka - samtidig som brokkoli er på det aller rimeligste i butikken! Så neste år kommer vi til å kjøpe kål i butikken og dyrke andre ting sjøl! (Så får jeg kanskje plass til å plante inn noen ekstra stauder i stedet! ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar