fredag 23. januar 2009

Austinroser – og lavendel…

Austinroser – rosene som kombinerer formen og duften fra gamle roser med mer moderne rosers langvarige blomstring. På sine egne nettsider sier produsenten følgende:

“After fifty years of intensive breeding, David Austin's English Roses combine the forms and fragrances of old roses with the repeat flowering of modern roses. They are very easy to grow, healthy and reliable. English Roses may be grown as magnificent, shapely shrubs or trained as short climbers. Our extensive collection contains a rose for almost every garden situation”.

Her er et par av mine favoritter, som har gledet oss med nydelige roser i hagen vår!

P7042860 Rosa 'Graham Thomas'

‘Graham Thomas’ er en utrolig vakker rose fra roseprodusenten David Austin i England. (Klikk på navnet eller bildene og les mer).

P7042855 Rosa 'Graham Thomas'

Nesten som en marsipanrose er den – utrolig vakker! Og den blomstrer gjennom store deler av sommeren!

P7042866 Lavandula angustifolium

Her er den (‘Graham Thomas’) sammen med lavendel. – En samplantning som viste seg å bli særdeles vellykket! – Året etter oppdaget jeg, da jeg skulle luke, at det var masse små lavendelplanter som hadde begynt å spire i jorda mellom lavendelen og rosen, så jeg tok dem opp og satt dem i “barnehagen” (kjøkkenhagen) så de kunne få stå der og vokse. – Så siden har jeg hatt rikelig med lavendelplanter både til eget bruk – og til å gi bort når jeg har hatt besøk – eller vært på besøk hos gode hagevenner! (Så ikke luk altfor ofte og altfor nøyaktig, – da kan det være mye kjekt som forsvinner, – småplantene ligner nemlig ganske mye på et ugrass som ihvertfall hos oss er ganske vanlig…) – Vel, nok om det…

P7303883

‘Leander’ er også en av mine favorittroser fra Austin. Knoppene er kraftig rosa/fersken-farget, men etterhvert som blomstene springer ut, falmer rosene og blir mer rosa!

P7303889

P7303885

P7303882 Rosa 'Leander'

Jeg tror imidlertid jeg liker dem aller best når de er “midt imellom”, som denne rosen her! :-)

Vil du videre til David Austins sider, kan du ganske enkelt klikke denne linken her – men vær advart: Du kommer til å bli fristet! Meeen, tenk på all gleden du kan ha av en vakker rosebusk gjennom sommeren da! Og kanskje neste år – og året deretter igjen! – Når noen sier at rosebusker er dyrt, pleier jeg å svare at en rosebusk koster litt mer enn en bukett avskårne roser – men busken har du glede av hele sommeren – og det som eventuelt kommer etter den tid – det tar vi som ekstra bonus! :-D

David Austin bildesøk i Google…

Huff, jeg fikk visst noen nye navn på ønskelista mi også (klikk på navnene og se de deilige bildene):

Ha ei riktig fin helg!

Hilsen Knut Olav

4 kommentarer:

  1. Sukk! Nydelige roser og lavendel:)

    SvarSlett
  2. Fabelaktige bilder!
    Roser er bare kjempevakkre,ikke mye som kan måle seg med duften av slike gamle roser...herlig!
    Ha en fin søndag!!

    SvarSlett
  3. For en fantastisk vellykket samplanting av Graham Thomas og lavendel! Den var bare utrolig vakker...sukk. Jeg elsker Auistinroser og lavendel og har en del rosa roser og lavendel i samme bed. Men denne kombinasjonen var virkelig noe å tenke på! Ellers står både Ladyen og Summer Song på ønskelisten. jeg har en ønske om et gult-fersken-orange Austinbed, men har akutt plassmangel!

    Leander er så vidt jeg vet opphavet til A Shropshire Lad som jeg har i rosebuen min. Nyyydelige begge to :)

    Du har så flotte bilder, en nytelse å se :)

    SvarSlett
  4. Roser er virkelig dronningen ja.
    Vakkert, vakkert, vakkert...! :)

    SvarSlett