søndag 11. januar 2009

Frøken Frost 2009: “Frøken Rosa Hardhaus”.

Det er første gang jeg deltar på en av Moseplassens konkurranser. – Og her er mitt bidrag: “Frøken Rosa Hardhaus”. Dette bildet er tatt tiende februar i fjor, og er slett ikke blant de beste bildene jeg har tatt, men det er nå slett ikke kandidatens skyld…

080210 (20)

Vel, vel. – I mange år hadde jeg gått og ønsket meg noen planter av Cyclamen coum. – Jeg hadde sett dem i engelske hageblader, og tenkte at jeg jammen ville prøve dem på sørlandet også. (Hagen vår ligger ei mil nord for Mandal).

Så fikk jeg tak i noen knoller av Cyclamen hederifolium, som blomstrer i oktober. – Nydelige de også, – så de styrket bare ønsket mitt om å finne ‘coum-en’, for jeg tenkte den ville kunne være et godt bidrag til å strekke vårblomstringen – i og med at den er tiiiidlig!

Så var det i påska for snart to år siden at vi var innom Tronsholen i Sandnes, og under over under, – det sto et helt brett med nydelige, rosa Cyclamen coum, til 65 kroner stykket! – Jeg regnet raskt ut hvor mye det ville koste å kjøpe hele brettet (med cirka 20 planter), – og kunne gjerne ha gjort det. Men det var to ting som gjorde at jeg besinnet meg: 1) Jeg hadde med meg min kjære, og etter min ikke helt stillfarne “seiersdans” rundt plantebrettet skjønte jeg at jeg ville få problemer med å smugle hele brettet ut i bilen – og: 2) Jeg tenkte at det meget godt kunne være flere planteelskere enn meg som hadde gått i årevis og lett etter planten uten å finne den, – altså tenkte jeg at jeg måtte la noen stå igjen for at også andre kunne få ha denne lille skjønnheten i hagen sin!

Det ble en hard forhandling med meg selv, og jeg endte opp med 6 planter, som da de kom til Møll ble plantet sammen i to litt større tuer.

Allerede i november/desember kommer knoppene, og i fjor var jeg rett og slett ganske engstelig for at denne (tilsynelatende sarte) rosa lille saken rett og slett ville forfryse seg totalt! – Flere ganger lå blomsterstilkene flatt langs bakken og så like slappe ut som en avskåret tulipan som har ligget noen dager uten vann… – Nåvel, mine bekymringer ble gjort til skamme i overgangen januar/februar, da knoppene åpnet seg og plantene begynte å blomstre! (Bildet er tatt 10. februar –08).

Så hvis “Frøken Rosa Hardhaus” skulle ha noe å hevde seg med i konkurransen, – så er det ikke et fantastisk bilde som gjør det – men rett og slett hennes fantastiske egenskaper til å takle både barfrost, snø og is! – Hun er rett og slett en vidunderlig vakker liten tøffing, og hun står plantet under sypressen, akkurat så langt fra stuevinduet at vi ser de små cyclamenrosa blomstene – og bare MÅ ut for å ta henne nærmere i øyesyn! – Og på den tiden av året hun blomstrer er hun nesten alene om den oppgaven, så selv om hun bare rekker cirka 8-10 centimeter i været, – er det rikelig i alt det tørre, visne og brune!

Hilsen Knut Olav

8 kommentarer:

  1. Vakker, sterk og en spennende kandidat.
    Lykke til! :)

    SvarSlett
  2. Først vil jeg si at du har en flott blogg. Koselig, og personlig. Noe av det viktigste for at andre skal ville lese.

    Så vil jeg skryte av deg for dette vakre bilde. Jeg syntes det var kjempe bra, de sarte blomstene mor den grove bakgrunnen, virkelig flotte kontraster.

    Men er denne lille skjønnheten i familie med alpeviolen?

    Ha en fin søndag! Hilsen ida

    SvarSlett
  3. Dette var ein vakker kandidat.
    Eg er så fascinert over planter som bløme i den kaldaste perioden av året.
    Det lyser opp ein elles grå kvardag.
    Flott foto.
    God søndag til deg.
    H

    SvarSlett
  4. så kjekt at du er med, og for en vakker plante! Morsomt å høre at den er så hardhaus.

    PS: er du klar over at profilen din er stengt? Det betyr at det ikke er mulig å finne bloggen din for de som leser kommentarer.

    SvarSlett
  5. Hei Anne - takk for at du gjorde meg klar over det! - Jeg tror jeg har fått ordna det nå!

    Tusen takk! :-)
    Knut Olav

    SvarSlett
  6. Flott kandidat! Noe en trenger i et vinterland, er jo hardauser ute og:-)) Her skifter været så brått, at en lurer litt på hva som egentlig kan komme opp ute. Men naturen ordner jo det meste:)

    SvarSlett