onsdag 21. januar 2009

Hagen vår på sørlandet…

I kveld blogger jeg på oppfordring, til dere som har ymtet ønske om å få se en litt større oversikt over hagen vår på Møll. – Jeg har kikka gjennom mange bilder fra sommeren –08, og har valgt ut noen. – De kommer litt hulter til bulter når det gjelder tid på sommeren, men det er fordi jeg vil prøve å vise strukturen i hagen, og ikke den kronologiske utviklingen…

2008-06-12 (75)

Vi begynner med et bilde fra daleveien. Langs veien ligger det ei lita blomstereng med gras og blomster, hele forsommeren får den stå og vokse, og først på ettersommeren slår vi den og har den som plen. De øverste to meterne klipper vi imidlertid, slik at vi får en koselig liten gangvei langs hekkene…

2008-06-12 (76)

Hvis du går gjennom den lille blomsterenga, og opp til hekkene omtrent på midten av jordet vårt, vil du få se dette over hekken. Helt til venstre ser du huset, med en liten plen, et staudebed og “kjøkkenhagen”, med 9 trekasser som hver er 4 kvadratmeter store. Mellom kassene er det plen. Enkelt og lettstelt. Rundt kjøkkenhagen er det hekk, med flere åpninger slik at det blir lett å komme til og fra…

2008-06-17 (66)

Og her ser du “kjøkkenhagen” omtrent fra motsatt side. – Jeg skriver “kjøkkenhagen” i anførselstegn fordi det har vært mer stauder og busker enn grønnsaker der de siste åra, men vi jobber med å endre på det! :-)

2008-06-17 (67)

Men her vises det ihvertfall at vi hadde litt grønnsaker i sommer! Foran syrinbuskene, flaggstanga og sypressen har vi et cirka tre-fire meter bredt og 12-14 meter langt staudebed. Mellom staudebedet og hekken du ser foran huset ligger en liten plen…

2008-06-23 Hagen (144)

Utenfor kjøkkenhagen går det en to meter bred gangsti, og så det siste, store staudebedet, som er cirka 18 meter langt og 4-5 meter bredt. For to år siden var det mange revebjeller som flyttet inn i dette bedet, – og året etter blomstret de noe helt enormt!

2008-06-23 Hagen (147)

Utenfor kjøkkenhagen og staudebedene har vi plass til drivhuset, noen bærbusker og et valnøttre…

2008-07-18 (31)

Her er noen bilder fra det store staudebedet. Det er først nå til sommeren jeg har planlagt at det skal bli virkelig fint, – for dette bildet er fra andre sesongen, – det er altså en ganske ny del av hagen! :-)

2008-07-18 (40)

Juliblomstring. – Det tok litt mer av enn jeg var forberedt på, så jeg er nesten litt bekymret for om det blir for mye planter der til sommeren…

2008-07-18 (95)

Enda et bilde fra det nye bedet…

2008-07-18 (98)

Og et til… En ganske deilig kombinasjon av brun gul solhatt og knallrosa fløyelstjæreblom…

2008-07-27 (22)

Og her er visst enda et, – disse liljene har jeg dyrket fram sjøl! :-D

Men nå er jeg visst i ferd med å glemme meg bort i blomsterbilder, – vi må tilbake mot huset igjen:

2008-07-27 (77)

Dette er staudebedet mellom kjøkkenhagen og plenen nærmest huset.

2008-07-27 (79) Og jeg måtte bare ha med dette også. – Til venstre her ser du gangveien mellom kjøkkenhagen og bedet. – Vi har faktisk tre slike gangveier på tvers, for da jeg planla hagen ville jeg ha den slik at den var tilgjengelig for flest mulig. – Så nå, når farfaren min stort sett bruker elektrisk rullestol når han er ute om sommeren, – kan han trille rundt og se på alt. – Det synes jeg er veldig kjekt! :-)

2008-07-18 (17)

På vestsida av huset ligger daleveien, og hekken vår parallelt med den. Der har en diger rododendron regjert de siste åra, men etter at vi stammet den opp i sommer, ble denne delen av hagen plutselig lys og åpen igjen.

2008-07-18 (25)

Her ser du litt av plenen foran huset, innenfor det ene staudebedet og kjøkkenhagen. Som du ser planta jeg en hekk ganske nær huset, for å gjøre terrassen skjermet for vind og innsyn. – Det har vært veldig vellykka!

2008-07-18 (26)I enden av terrassen har vi en meterhøy hvit lecamur, og over den en pergola som danner inngangspartiet til terrassen og hagen. Utenfor pergolaen står det fire digre bambusbusker, og en frodig blåregn er i ferd med å danne et tett og grønt løvtak i pergolaen. Terrassen er ikke så stor, men lun, trivelig og koselig. – Vi har hatt mange gode samvær med venner og familie der! :-)

2008-07-18 (28)

Naboen min var skeptisk da jeg murte terrassen for en del år siden, for hun oppdaget at jeg hadde kjøpt terracottarøde fliser. Men jeg var aldri i tvil, – og hadde jeg vært det kunne jeg bare tatt en titt opp på taket – det var omtrent samme fargen som på taksteinene! ;-)

2008-08-01 Terrassen (58)

Kommer du helt inn ser det slik ut! – Kjekt med lite, sammeleggbart bord fra IKEA når terrassen ikke er så stor…

2008-08-01 Terrassen (57)

Parasoll er vi nødt til å ha, og på kjølige sommerkvelder når vi sitter ute og slapper av, er det deilig med litt fyr i ovnen!

2008-08-08 August i hagen (2)

Og slik ser det ut fra trappa. – Her ser du det første staudebedet, som nesten skjuler kjøkkenhagen, – hekken rundt kjøkkenhagen, det store staudebedet, og trærne du ser helt bakerst står på naboens tomt! Men hagen vår går nesten helt bort tid! :-)

Og til slutt, – bare et lite bilde fra revebjellebomstringa i det store staudebedet:

2008-06-12 (4)

Åhåi, nå lengter jeg virkelig etter sommeren igjen! :-D

Og som du kanskje skjønner: Det er stort sett her du finner meg sommerstid! ;-D

Alle disse bildene kan du klikke på og se i dobbel (og vel så det) størrelse...

Knut Olav

11 kommentarer:

  1. Me oh my ...

    Så fantastisk fint dere har det her. Skikkelig deilige bilder å synke inn i. Og ikke minst kjenner jeg savnet etter sommer og varme som et dulm smerte i magen. Hulk ....

    Skjønner at dere ni-koser dere her. Skal vi se ... jeg har ferie i juli, da passer det perfekt for oss å stikke innom og si hei ;-D Gjør klar uteplassen, sier jeg bare !

    I wish ...

    Dere har mye å fram til Knut Olav. Tenk å vite at man skal tilbringe sommeren i slike omgivelser. Jeg hadde gledet meg som en unge.

    Takk for at du deler dine nydelige bilder.

    Klem fra Marit

    SvarSlett
  2. Å for ein fantastisk flott plass du har sommarhus på, og for ein nydeleg hage. Så flott de har laga til, og den uteplassen likte eg kjempegodt.
    Masse idear til min eigen hage som på langt nær er ferdig.
    Takk for at du dele med deg.
    Ha ein fin kveld.
    H

    SvarSlett
  3. Hyggelige besøk av hyggelige mennesker vi kjenner godt - eller som vi gjerne vil bli kjent med - synes vi alltid er veldig trivelig. - Så for all del: Stikk gjerne innom! ;-)

    SvarSlett
  4. Hviken fantastisk plass dere har!
    Har hatt en alle tiders vandring i hagen og kost meg... Flotte bilder, kjempemorro at du ville vise mer av hagen.Nå lengter jeg enda mer til vår og sommer....
    Ha en fin kveld!!

    SvarSlett
  5. Takk for en hagevandringen :) Nærmere paradis på jord kommer man vel neppe. Spesielt likte jeg bildet av kuletistel sammen med gul ryllik. Har visst dilla på gult/lilla jeg :) Jfr forrige innlegg

    Å ja, vårlengselen blomstrer og er sterkt tilstedeværende hver eneste dag. Men snart kan man begynne å ane så smått at våren kommer. Litt lysere har det blitt, og så kommer mars med sine milde dager hvor man virkelig kan kjenne at våren er i anmarsj. SOM jeg gleder meg!

    SvarSlett
  6. Sitter i snøhaugene og har fått lengt til sommer.. Takk for linken til siden din. Kommer til å bla mye her og se og la meg inspirere og...DRØMME....

    Mvh Oddgeir frå fjellkronglebjørkeskogen oppi Trøndelag

    SvarSlett
  7. Heisan
    Fikk tips av en kompis av denne sida, og det må eg sei, det er helt utroligt flott i hagen deres på sørlandet. Skulle gitt mye for ett landsted av dette kaliberet...det er ikke rart å slå i bordet med en liten hageflekk på klepp i forhold til dette. Ser fram til mange nye flotte bilder framover, skal garantert besøke bloggen deres så ofte eg har mulighet, på jakt etter tips og ideer!
    Ha enfin kveld
    Frank

    SvarSlett
  8. Har nettopp oppdaget sidene og jeg må si at det virkelig er en flott hage dere har fått her. Skjønner godt at det er ren rekreasjon å kunne trekke seg tilbake hit i helger og ferier. Er jeg helt på jordet når dette er i nærheten av brua over til Holumsida?

    Med hilsen fra noen mil sør-vest (Lyngdal).

    SvarSlett
  9. Det er halvannen kilometer syd for broa i Holum, på østsida av elva! ;-)

    SvarSlett
  10. Det var det jeg trodde; jeg kunne ikke ha tatt feil av den påskeliljehekken jeg så i vår. :D

    SvarSlett