mandag 26. januar 2009

Møll i helga…

Neida, vi har ikke blitt plaget av møll, vi har vært på Møll, ei elveslette på et par kilometer langs Mandalselva, cirka ei mil nord for elvas utløp. Stedet jeg kommer fra, har bodd det meste av livet mitt, – og som jeg har etternavnet mitt etter.

Ei stille og rolig helg skulle vi ha, men vi fant tid både til samvær med foreldrene mine, et vennepar som har bygd og flytta inn i nytt hus, ei god venninne – og ikke minst de to minste onkeljentene våre, som vi både fikk besøkt lørdag ettermiddag og som kom ned til oss et par timer før vi returnerte til Stavanger på søndag. – Riktig trivelig ble det – akkurat ei slik helg vi hadde tenkt oss! :-)

Og noen overraskelser fikk vi også. – På loftet sto camelliaen vår i blomst:

2009-01-25 Hagen (9)

Et par deilige rosarøde blomster var i ferd med å åpne seg, mens en god del fete, runde knopper fortsatt lover godt – og bærer løfter om blomstring utover ettervinteren og våren!

2009-01-25 Hagen (11)Ute var det forsåvidt ikke noen store overraskelser. Enkelte av julerosene har blomstret siden oktober/november, mens andre står i knopp, som disse.

2009-01-25 Hagen (19)

Cyclamenen står fortsatt i knopp. – I fjor på denne tida blomstret den! – Stakkars, det ser ut som den har det litt hardt, – men den tåler det! :-)

2009-01-25 Hagen (16)

Snøklokkene under sypressen vil blomstre i løpet av noen uker, selvsagt avhengig av hvilke temperaturer vi får. – I fjor blomstret de imidlertid tidligere enn det ser ut til at de vil gjøre i år! – Nåvel, – de kommer når de skal…

2009-01-25 Hagen (1) I drivhuset står ei potte med Tulipa sprengeri, en vill tyrkisk tulipan som jeg fikk frø av fra en nettkjenning i høst.- Jeg gleder meg til de begynner å spire, og skal passe godt på dem i “barnehagen” min!

2009-01-25 Hagen (4) Jaja, slik så det ut i den ene delen av hagen. – Vi har diskutert kjøkkenhagen litt i det siste, og det ser ut til at det kan ende med at en god del av kjøkkenhagen blir omgjort til rosehage. – Jeg har funnet et par nye austinroser jeg skal ha tak på, og så har jeg jo bestilt noen barrotsroser hos BoGrønt (det kan gjerne bli noen flere i bestillingen derfra, hehe), så kanskje halve kjøkkenhagen blir rosehage, og så blir det plass til litt jordbær, sukkererter, løk og annet godt innimellom rosebedene. – Vi får se, – det er jo det som er deilig med hage: Den blir til mens tida går. – Det blir ikke akkurat de radikale forandringene, men den forandrer seg hvert år – og jeg synes jammen det stort sett blir til det bedre hver gang! :-D

Blir det rosehage lover jeg å komme tilbake med rapport i august/september! :-)

Ha ei riktig fin uke alle sammen!
Knut Olav

2 kommentarer:

  1. Så deilig med mange vårtegn, til tross for snøen;) Og rosehagen gleder jeg meg til å se...

    SvarSlett
  2. Det høres både vakkert og spennende ut.
    Vegen blir som kjent til mens man går.
    Flotte variasjoner.
    Mange roser og en del grønnsaker.
    Perfekt.
    Kos dere med planleggingen. :)

    SvarSlett