søndag 18. januar 2009

Og dagens tema er: Oransje…

Ja, vi tar mange bilder, jeg er kanskje den av oss som tar aller flest, men også min kjære stiller gjerne opp med kameraet parat. – I dag har jeg ikke tenkt å dokumentere noen spesiell begivenhet, men bare vise fram et lite utvalg sommerbilder fra hagen. – Joda, – det er fortsatt januar, og en del måneder fram, men det er godt å minnes hva vi har gledet oss over før – og hva vi kan forvente når sommeren atter kommer. – Her følger en liten kavalkade, og dagens tema blir “Oransje”:

P5165123

P5165124

P5165125

Først noen keiserkroner (Fritillaria imperialis). – År etter år lar de meg sitte med skrekken i halsen der de brøyter seg opp av jorda alt for tidlig og står 30-40 centimeter høye mens det fortsatt er fare for bitende frostnetter – som selvsagt alltid kommer – og så ligger keiserkronene nesten flatt ut når jeg kommer ut og ser til dem… – Men like sikkert reiser de seg opp igjen og fortsetter å vokse, og jeg kjenner skrekken slipper taket og tenker at “Kanskje, – kanskje går det godt i år også!” (Det går alltid godt! Hehe…) Men skal jeg i tillegg si noe nyttig og fornuftig om denne planten, så må det vel være at den blomstrer godt når den får rikelig med næring. – Hvis jeg et år glemmer meg ut eller slurver med gjødslinga, så straffer det seg påfølgende vår – om ikke blomstringen akkurat uteblir, så blir det ihvertfall atskillig færre skudd med blomster enn når jeg har gjødsla godt!

P6122305Ildvortemelk (Euphorbia griffithii) hadde jeg vært på jakt etter et par år da jeg kom over den på Stavanger Botaniske Hages plantesalg en del år tilbake. De vokser og sprer seg jevnt og trutt, men de skal fortsatt få spre seg mer. – Jeg elsker denne fargen!

P6122309

Dette bildet er kanskje litt i grenseland når dagens tema skal være oransje, for det er jo helt tydelig marikåpen i forgrunnen som er i fokus. – Men se på ildvortemelken bak i bildet. – Den setter virkelig farge på tilværelsen!

P6122332

En potentilla hvis jeg ikke tar feil (vær snill og korriger meg hvis jeg er på jordet her – det hender!)

P6185639

P6185640

Og to nærbilder av den samme…

P6202615 Geum

Og så en med fyldigere “skjørt”, en humleblomst (Geum).

P6185473

P6185477

P6185623

At orientvalmuene (Papaver orientalis) klarer å folde ut sine vakre silkekronblader fra knoppene sine er meg et aldri så stort lite mysterium. Når knoppene åpner seg og de skrukkete kronbladene kommer til syne ser det noe skrøpelig ut – men om igjen og om igjen folder kronbladene seg ut og formelig lyser mot oss i all sin skjønnhet! Deilig er det! :-D

P6185492

P6185491Farmors gamle liljer (Lilium) har fått en murvegg som bakgrunn, og når de blomstrer er hele husveggen oransje! De er trofaste slitere som kommer år etter år, og begynner å komme tilbake til sin gamle verdighet etter et kraftig angrep av liljebiller, som første året åt opp nesten hele plantene før det egentlig gikk opp for oss hva som skjedde! – Og uten blader blir det lite opplagsnæring å lagre til nesteårs blomstring! – Vel, vel, de påfølgende par åra plukket jeg liljebiller morgen, middag og kveld, og det var ikke få jeg tok kverken på. – De siste par-tre åra har det vært ei og annen bille, men det har aldri blitt i nærheten så ille som det ene året. Og godt er det! :-D

P7042789 Kniphofia

Rakettblomstene (Kniphofia) får også få bli med når jeg i dag blogger oransje. – Da jeg oppdaget dem for mange år siden, syntes jeg de så så eksotiske og sarte ut, nesten som Aloëblomster. En god del år senere synes jeg fortsatt at de ser eksotiske ut, – men sarte? Nope!

Jeg kjøpte frø på nettet og sådde, hadde dem inne første vinteren i småpotter før jeg tok sjansen på å plante dem ut. – Nå frør de seg både her og der, og trenger slett ikke noen vinter inne for å overleve. – Tøffinger er de, og når plantene får vokse seg store og kraftige i løpet av et par-tre somre, blir det masse eksotiske blomster rundt omkring i hagen! – Jeg har vært inne på tanken å lage et stort bed med neste bare rakettblomster (Kniphofia), men foreløpig har det blitt med tanken – det betyr imidlertid ikke at det ikke plutselig kan skje! ;-)

Men jeg må ha med et par bilder til:

P7042791 Kniphofia Jepp, slik ser det ut når det blir litt størrelse på tuene! :-)

P7042810 Kniphofia

Og så et nærbilde av en enkelt blomst! :-)

P7303852

En solbrud får også bli med (Helenium). Se de sjateringene i oransje og gult! Denne skal få lov til å bli i hagen så leeeenge den vil! :-)

P7253582

Og den aller siste planten som får bli med i dag: Ringblomst (Calendula). – Sleng litt frø her og litt frø der, og la dem vokse der de har lyst!

P7253581Riktig deilig er den, der den står og formelig lyser i sola! – Og er høsten mild, så blomstrer den gjerne til frosten tar den!

Jepp, det ble dagens oransje innlegg i bloggverdenen!

Ha en riktig fin dag alle!

Hilsen Knut Olav

5 kommentarer:

  1. Her var det mye fint! Jeg er glad i mange farger, men oransje er en av de jeg stadig kommer tilbake til. Solbrud, brannliljer og ildvortemelk har jeg også. Ildvortemelka sprer seg riktignok litt mer enn jeg liker, men den lyser virkelig opp på nordsiden av huset:) I tillegg har jeg en annen oransje sak..., nemlig værhane (Montbretia). Den er en av mine favoritter:)

    SvarSlett
  2. Montebretia er fantastisk! - I den grad jeg har ei ønskeliste for tida er den absolutt langt oppe på lista! :-)

    SvarSlett
  3. Virkeli VIRKELIG vakre blomster! Å om jeg hadde hatt en slik hage, med alle disse nydelige blomster.

    Jeg må bare spørre om du har et oversiktsbilde av hagen din? Fo det kunne absolut vært moro å se.

    Jeg ønsker deg en riktig god søndag!

    SvarSlett
  4. ÅÅÅH..så flotte blomsterbilder!Nå begynte jeg virkelig å lengte etter sommeren.
    Godt man kan mimre og titte på bilder av floret..så blir ikke vinteren fullt så lang!!!

    SvarSlett
  5. Sååå vakkert!!
    Blir i så godt humør av blomster,og så gøy å holde på med.
    Du må virkelig ha grønne fingre.Selv klør jeg i fingre etter å sette i gang i drivhuset. Men ennå ligger snøen dyp..dessverre..
    Da er det jo kjekt å ha bilder å drømme seg tilbake med, mens man venter.
    Ha en flott kveld!!

    SvarSlett