tirsdag 27. januar 2009

Tulipa sprengeri

I høst fikk jeg kontakt med en annen planteelsker på nettet. En generøs kar, som til tross for at vi aldri har møttes “live” har sendt meg både et par cyclamenknoller av en type jeg ikke hadde fra før – og en pose med frø av en nydelig rød-oransje tyrkisk tulipan. Så nå lurer jeg bare på om jeg har noe i hagen min som jeg kan sende ham! – Generøsitet genererer generøsitet! :-D

De tre følgende bildene er ikke mine egne, men bilder jeg har funnet på nettet, av Tulipa sprengeri, som skjønnheten heter. – Den ligner ganske mye på vår ville skogtulipan Tulipa sylvestris, men se den fargen da! – Nå krysser jeg bare fingre og tær og alt som krysses kan for at frøene som står i drivhuset vil spire, og at jeg med tida vil kunne få min egen lille bestand av ville tyrkiske tulipaner! – At det kanskje tar tre-fire år før de blomstrer bekymrer meg lite, – jeg har sådd martagonliljer, – og da må man belage seg på 6-8 år har jeg hørt! :-D

Dan Pearson (“The Observer's green-fingered guru on all things horticultural”) skriver om sine Tulipa sprengeri, og det kan du lese om her!

tulipa-sprengeri tulipa-sprengeri2 tulipa sprengeri img_1818

Tulipa sprengeri, tre bilder funnet på Google.com…

Så – kjære frøene mine: Spir, spir, spir, spir, spir!!!! :-D

3 kommentarer:

  1. Generøsitet og giverglede lønner seg ja.
    Dette var en spennende byttehandel.
    Håper at du lykkes med blomstrene og at du vil få stor glede av dem! :)
    Jeg roper det ut sammen med deg: spir, spir, spir!!!! ;)

    SvarSlett
  2. Så artig:) Det var et givende treff på nett...å kunne utbytte interesser:)
    Nydelige blomster!!! Jeg er nok litt analfabet når det gjelder alt som står i jord, men prøver å plukke med meg litt tips her og der;)
    Jeg har forøvrig flyttet url adresse: http://www.viiluftslottet.blogspot.com

    Ha en fin søndag:)
    Nina

    SvarSlett
  3. Flotte tulipaner. Fikk frø av T. sprengeri fra Sverige i dag, så nå skal det leses til øyet blitt stort og vått. Å vente i fire år er ingenting;o)

    SvarSlett