tirsdag 10. mars 2009

Årets første frøplanter!

Jaa, det er vel en sannhet med visse modifikasjoner, for det kryr vel av frøplanter i hagen nå, både av ugrass og enkelte planter jeg gjerne vil ha flere av, men på søndag oppdaget jeg for første gang en liten cyclamen som hadde begynt å vokse i et av bedene i nærheten av trappa ved inngangsdøra!

2009-03-08 Hagen i mars (2)

Og her er den! – Midt i bildet! :-) Og jeg føler meg stolt som en hanefar! Skjønt, – det er jo ikke så mye jeg har bidradd med for at denne lille tassen skulle begynne livet sitt (måtte det bli langt og blomstrende) i bedet mitt! – Like til høyre for seg, i øvre kant av bildet kan man se en liten julerose som sikkert kommer med fine (jeg gjetter røde) blomster om et par-tre år! :-)

2009-03-07 Hagen i mars (16)

Og her er et bilde av noen andre kommende skjønnheter. – Jeg håper de tar etter sin “mor”, som er en fantastisk, strålende hvitgrønn orientjulerose (uten prikker). – En plante jeg gjerne vil ha maaaange av, så jeg både kan plante rundt i min egen hage – og gi vekk til andre dedikerte hageelskere! Nåvel, nok om frøplanter.

2009-03-08 Hagen i mars (5)

2009-03-08 Hagen i mars (10)

2009-03-08 Hagen i mars (11)

Disse tre bildene er av trollhasselen vår! Den står i kanten av et av de store staudebedene, ikke så langt fra huset, slik at vi får blomstringen litt lettere med oss enn om den hadde stått i utkanten av hagen. – Dessverre har vi måttet flytte den flere ganger, så den har vokst litt seint, men nå har den fått stå i fred ei stund, så jeg håper den er fornøyd med det! :-)

2009-03-08 Hagen i mars (13)

Men la oss komme oss ned på bakken igjen.

2009-03-08 Hagen i mars (14)

De er vanskelige å få gode bilder av, cyclamenene, og jeg hadde dessverre ikke det beste kameraet med i helga, derfor er ikke disse bildene blant de beste jeg har tatt. – Dette er en Cyclamen coum med litt kjedeligere bladfarge enn den lille frøplanten på første bildet ser ut til å få! (Den er forøvrig en Cyclamen hederifolium – som blomstrer seint på høsten).
Det er ikke så mange blomstene på disse plantene, men du som de lyser opp likevel!

2009-03-08 Hagen i mars (12)

Og til slutt et bilde av litt av hagen. Ene store staudebedet i forgrunnen, kjøkkenhagen, og så skimtes såvidt det store staudebedet mellom kjøkkenhagen og naboens hus… Mye brunt og dødt og vissent når man ser hagen fra dette perspektivet, men kommer man seg ned på kne!!! Saftige spirer og skudd ligger klar og venter på sol og varme, og bærer i seg minst like mye forventning som jeg bærer i meg! Men se på stråene! – Fortsatt er de viftende vakre i vinden! Jaa, sjøl om det meste skjer i løpet av hektiske vår- og sommermåneder, er det virkelig en interesse som strekker seg året rundt! – Og i kveld skal jeg lese meg gjennom en årgang av “gamle” engelske hageblader som jeg har abonnert på i en årrekke! Der finnes mye inspirasjon – som nok til dels kan spores opp i hagen også for den som hadde kjent inspirasjonskilden. – Både i sammenplantninger og plantevalg – men også i filosofien bak arbeidet! ;-)

Jaa, det jeg har flere planter i hagen som jeg første gang så i “The English Garden”! – Og når jeg får kommentarer på at andre kjenner seg inspirert, da blir jeg glad, takknemlig og fornøyd. – For vi har et motto vi prøver å leve etter: “Spread the Good News!”

;-)

Knut Olav

4 kommentarer:

  1. Det spirer og gror hos dere også ser jeg:) Veldig morsomt å lese innleggene dine, for det er tydelig at du er en stor hageentusiast. Det er jeg også;)Gleder meg til å se bilder av påskeliljerekka!

    SvarSlett
  2. Er våren kommet så langt hos dere? Kjære vene her er det bare snø og is ennå...sukk.. men det går da fremover mot vår..ble bare litt satt ut av de flotte vårbildene.Våren er herlig!!

    SvarSlett
  3. Hvis dette er hvordan din hage ser ut i skrivende øyeblikk, blir jeg stum av misunnelse. For her ligger meterhøye snøhauger enda og vitner ikke mye om vår, kun terrassen er snø-laus!

    Jeg leser dette innlegget og føler at du er en mann med sto lidenskap for hagen og alt som vokser der. Og det smitter så veldig på oss som lesere. Du formidler din lidenskap på en herlig måte! Jeg har vært en runde på Plantasjen etter å ha blitt veldig inspirert av flere her inne som allerede har sparket igang våren. Det ble stiklinger fra pelargonia og fuchsia samt en del frø og erter. Så får vi se hvordan det går framover ;-)

    Fortsett å inspirere Knut Olav. Du har en hage vi byfolk med et frimerke av en plen bare kan misunne. Jeg henger som vanlig med her inne!

    Klem fra Marit

    SvarSlett
  4. Hejsan Knut
    Vilken jätte fin blogg du har!!!
    Vilka fina bilder på dina växter.
    Jag blir väldigt avensjuk på din Blåregn.
    Vi bor i södra sverige men i en kall zon (zon 4)
    När jag ser att du har provat med ett så bra resultat vågar jag nog med.
    ska bli jätte kul att följa din blogg nu när våren och sommaren kommer.
    Kommer att lägga din blog till våra favoriter.
    Ha de Ken

    SvarSlett