mandag 9. mars 2009

Hagen i mars.

“Jeg velger meg April!”, skrev Bjørnstjerne Bjørnson. – Jeg for min del klarer ikke å velge! Mars er også ei deilig tid, det er nå alle “løftene” ligger klar i jordskorpa, alle knoppene blir stadig mer bristeferdige…

Jeg velger meg Mars OG April, – og… – ja, jeg tror heller jeg sier som Marte Svennerud i historien “Itte no knussel”: Je tek dom alle 7!
Løfterike mars, vårblomstrende april, forsommerherlige mai, sommerskjønne juni, fullsommerdeilige juli, ettersommervakre august og september med sine “bonusdager”.
Heldigvis finner vi en og annen blomst de resterende fem månedene også, men når oktober kommer er på en måte hageåret slutt, – og det som måtte titte fram betrakter jeg mer som de første vårtegn på våren som kommer enn avslutningen av året som er…

Men, her skal ikke bare skrives, her skal også vises bilder:

2009-03-07 Hagen i mars (3)

Snøklokker! Så herlige! Noen ganger er de i full blomst i slutten av januar, i år ble de litt senere. Det finnes utrolig mange ulike sorter, men felles for dem er at den greieste måten å få flere på, er å grave dem opp og dele dem nå snart! – Du kan godt gjøre det mens de er i full blomst – eller vente til like etterpå hvis du vil gi dem fred og ro mens de blomstrer! Å kjøpe snøklokkeløk i butikken har jeg prøvd flere ganger, men dessverre med dårlig resultat! – Det var først da jeg fikk en del tuer i blomst og plantet dem ut i hagen at jeg lyktes med å få dem til! (Løkene tørker antakeligvis litt for mye ut mens de henger i butikken). Så, hvis du ønsker deg snøklokker, er det tiden for å be pent om en liten tue fra en hagevenn, – eller kanskje foreslå et bytte slik at dere begge drar nytte av “handelen”!

2009-03-07 Hagen i mars (19)

2009-03-07 Hagen i mars (40)

Påskeliljer. – Cirka 40 meter! :-) Åh, – heldige meg! :-)
Til bursdagen min for halvannet år siden fikk jeg blant annet 1.300 kroner som jeg brukte på påskeliljeløk. (Ellers hadde det bare blitt dagligvarer eller bensin eller noe slikt)…
Jeg gikk på Felleskjøpet for å prute, og endte opp med 1.000 løk! Så fylte jeg trillebåra med løkene og satt i gang. – Joda, det tok litt tid, men godt forarbeid (som jeg hadde gjort unna i god tid) gjorde arbeidet relativt lett. – Jeg hadde stukket opp kanten langs hekken, på utsida av hagen, ut mot veien som går forbi, og der havnet tue etter tue med løk! – Og gjett om det ble flott i fjor vår da, ja, jeg telte slett ikke, men tok en liten “stikkprøvetelling”, vel, antakeligvis et sted mellom 1.500 og 2.000 påskeliljeblomster formet en egen liten hekk på utsida av hekken! :-)
Det ble en del hyggelige kommentarer fra venner og kjente som kjørte forbi hagen vår i løpet av den måneden påskeliljene blomstret, – og det var veldig hyggelig. – Dessuten hadde vi jo litt å ta av til å gi bort når vi dro på besøk! :-)

2009-03-07 Hagen i mars (41)

Det ser ganske glissent ut foreløpig, men bare vent og se! ;-) Hekken vår (eller rettere sagt hekkene) omtrent så langt bort som til stolpen øverst til høyre i bildet.

2009-03-07 Hagen i mars (51)

Så er det julerosene da. – Her representert ved ei orientjulerose! Jeg falt pladask for dem ei gang for mange år siden, og siden den tid har jeg skaffet meg både hvite og røde, prikkede og ensfargede, enkle og fylte, mørke og lyse… Og så frør de seg jo så generøst! Det er ganske herlig. – Jeg finner stadig frøplanter både her og der, og en del av dem har jeg klart å ta vare på og det går bare et par-tre år før de blomstrer. – Nå i helga oppdaget jeg at det var masse småplanter under ei aldeles nydelig grønn-hvit orientjulerose som er blant favorittene mine. – De småplantene skal få god oppfølging! ;-) Og her kommer nok et lite tips: Passer du på disse småplantene som kommer helt av seg selv, så har du utrolig flotte gaver å gi til venner og kjente allerede om et par år! Hvem vil vel ikke sette pris på ei nydelig lita julerose som kan forlenge blomstringssesongen i hagen med flere måneder?

2009-03-07 Hagen i mars (52)

Denne planten står på utsida av hekken mot naboen mot syd. Nesten helt gjemt mellom busker og hekk. Kikker du den godt inn i “øyet”, ser du masse små prikker, noe som er typisk for mange av orientjulerosene…

2009-03-07 Hagen i mars (66)

Jeg hadde lenge lyst på en bøkehekk, for jeg synes bladene om vinteren er så utrolig vakre. – Men det er dyrt hvis du skal ha en del meter… Derfor er det lurt å kjøpe hekkplanter rundt påsketider, for da er det mange hagesentre som selger barrotsplanter av hekkplanter. – Det kan du spare ganske mange hundrelapper på hvis du har noen meter hekk! :-)

2009-03-07 Hagen i mars (76) Og til sist i dette blogginnlegget: Årets første store krokus. – Det pleier å være en blå/lilla, og alltid inntil steinveggen først! – Nummer to pleier gjerne å være en stripete en – så også i år! :-)
Og så bare baller det på seg og blir flere og flere hver eneste dag – åhåi – for ei herlig tid! – Heldigvis er det bare halvannen uke til vi skal tilbake til hagen vår igjen! :-)

Ha en fantastisk mars alle sammen!
Klem Knut Olav

4 kommentarer:

  1. Jammen gost jeg kan nyte den vakre våren hos dere så lenge vår hage ligger under snøen fortsatt! Håper vi får se bilde av påskeliljene i full blomst!
    Etter ditt forrige innlegg har jeg kjøpte flere Agapanthus-løker :-)
    Nyt kvelden!

    Torunn :-)

    SvarSlett
  2. Og det skal self stå "jammen godt" :-)

    SvarSlett
  3. så vakkert :)
    Og skrekkelig missunnelig på den løkhekken og helleborusen, håper på flere bilder av begge :)

    SvarSlett