lørdag 4. april 2009

Cornus mas – vårkornell, eller…

Cornus mas, vårkornell, bærkornell, kirsebærkornell. Kjært barn har mange navn. – Hos oss må vi kanskje velge vårkornell, for her har det ikke blitt noen bær… – Jeg forsto grunnen til det i fjor, da jeg tilfeldigvis leste at planten må krysspollineres for å få fram bær, – så dermed er jo den saken grei: Neste gang jeg kommer over en vårkornell på et hagesenter, så slår jeg til, – og krysser fingrene for at det er en annen sort enn de vi har…

P4034763

Og slik ser den ut i blomst, med deilige, syrlig gulgrønne blomster i små klaser.

P4034769 Vårkornellen blir et lite tre eller en stor busk. – Her hos oss blomstrer den som regel i mars/april. – Dessverre har vi planta den litt langt vekk fra huset, for det hadde vært kjekt å hatt den nærmere så vi så den i blomst, men i og med at den etterhvert kommer til å bli ganske stor måtte den litt vekk fra huset! – Men det skader jo ikke å måtte rusle rundt litt i hagen heller – for å se på de forskjellige plantene som blomstrer til ulike tider! ;-)

P4034772 Det er ei herlig tid, – starten av april!

Planene for dagen i dag er å få henta noen sekker med kugjødselkompost så vi er klar til å plante roser. – De er underveis i posten, og jeg håper de kommer i dag så de slipper å ligge på postkontoret til mandag! – I tillegg skal jeg flytte et par små busker som har stått og vokst i kjøkkenhagen og er klar til å få et mer varig voksested. – Og, jeg skal flytte ei stor tue Miscanthus, et par storhjortetrøst og et par sibiriristuster som alle står litt for nær en av hekkene! – Så det blir visst litt å kose seg med i dag uansett om rosene kommer fram eller ikke! ;-)

Ha ei riktig fin helg alle! :-)
Hilsen Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar