mandag 27. april 2009

Et slag for de blyge små…

Det er med planter som med folk – de er utrolig forskjellige – har ulike måter å markere seg på – det vil si, noen markerer seg snaut i det hele tatt – de bare er der så trofast. – Og selv om øynene fortest faller på de store og høye og fargerike og flotte, så vet jeg, at om jeg måtte velge, så var det flere av disse spektakulære som måtte vike plassen, for jeg har noen trofaste, beskjedne små, som man nærmest må bli gjort oppmerksom på – og dé hadde jeg ikke gitt opp! ;-)

2009-04-26 (11)

Dette er en av de fantastiske, beskjedne plantene som jeg aldri kan bli lei av! Hasselurt, – den har fantastiske blader året rundt, og akkurat nå blomstrer den! Små, unnselige, “pelskledde” brune blomster, som du ikke ser med mindre du løfter vekk bladene og titter godt innunder!

2009-04-26 (13)

Ikke mye prangende tilværelse her. – Men du så fredelig! Så rolig! Så “god” en plante!

2009-04-26 (15)

Og med unntak av enkelte blader som har blitt skadet i løpet av vinteren ser du her de fantastiske, deilig bladene til hasselurten. – Som til min store glede trives og sprer seg litt utover år for år. – Og som ikke det var velsignelse nok: Det siste året har jeg funnet små frøplanter både her og der! Og ikke bare i nærheten av den store planten! Der skal de få stå og vokse, bre seg sakte og sikkert utover, år etter år! Fort går det slett ikke, men det går jevnt og trutt! – Ingenting som roper om oppmerksomheten her, – men det er kanskje noe av grunnen til at jeg liker den så godt! :-)

Jeg hadde egentlig tenkt å vise fram flere trofaste små i dette blogginnlegget, men tror jeg nøyer meg med hasselurten. – Den kan godt få litt “aleneoppmerksomhet”, litt “kvalitetstid”! ;-)

Les mer om hasselurt her!

Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar