fredag 10. april 2009

God påske alle sammen!

Ja, i dag er det langfredag, og her er det grått i været. – Aprilvæte er nå slett ikke det verste spør du meg, men vi kan godt ha noen solrike dager også, for jorda er fuktig og fin! I går var det en deilig dag, en riktig deilig dag, med sol og bare litt vind. – Jeg var ute og holdt på i hagen i flere timer, men tok meg god tid til å slappe av og nyte dagen også.

Og på ettermiddagen, men sola fortsatt varmet godt, hadde jeg meg en runde med kameraet, mest for å ta bilder av påskeliljene, men det ble da noen andre også… – Forøvrig er det første gang påskeliljene lever opp til navnet sitt i hagen min – og virkelig blomstrer i påska! Det er jo en ganske fin ting. – Nåvel, de fleste ser ut til å drøye blomstringa ennå ei uke, men de som står lunest blomstrer for harde livet. – Så her følger en liten bildekavalkade. Bildene vises i 600 px bredde her på bloggen, men vil du se dem større er det bare å klikke på dem, så får du se dem i 900 px bredde.

2009-04-09 (2)

2009-04-09 (13)

2009-04-09 (14)

Jeg synes påskeliljene er utrolig vakre også når de står i knopp! Først står de så rette som blyanter, og så “knekker” de i halsen og gjør seg klar til å åpne seg. – Nei, det er virkelig herlig å følge med på! :-)

2009-04-09 (16)

Jeg får la disse to “skjønnasene” bli med også. – Farmors gamle tusenfryd frør seg fortsatt i hagen og dukker opp både her og der! Det synes jeg er veldig koselig.

2009-04-09 (17)

Denne lille karen dukket også opp i bedet bak påskeliljene. – Den står en liten halvmeter fra tua den har frødd seg fra, og er den første av flere frøplanter som har begynt å blomstre. – Liten og nusselig, men vil nok vokse seg både større og kraftigere med årene! De første åra ligner bladene veldig på grass, så det gjelder å bruke øynene godt når man luker! ;-)

2009-04-09 (19) Og her et bilde som viser at det er flere påskeliljer i rekka… – Dette bildet er imidlertid tatt inne i hagen, påskeliljerekka som står på utsida av hekken står litt mer i skyggen og er noen dager senere!

2009-04-09 (24)

Her skal det bli et deilig gult bånd om noen dager! – 40 meter med påskeliljer! Blir herlig!

2009-04-09 (56)

Våradonisen står lunt under hekken og har blomstret ei stund allerede. Den er liten og søt og en velkommen gjest hver eneste vår! :-)

Og med det ønsker jeg alle ei riktig nydelig påske!
Hilsen Knut Olav

1 kommentar:

  1. Er ikke dette herlige vårbilder så vet ikke jeg. Det oser vårlige fornemmelser og jeg elsker stemningen og forventningen i disse bildene. Du har jo en hage vi byboere kan skrike oss hese etter, uten å bli bønnhørt. Jeg trenger visst et hus på sørlandet ett sted jeg også. Eller i sør-Frankrike ;-)

    Lov meg at du over-øser oss med bilder fra den vakre hagen din framover. Du har uendelig mye å by på. Og jeg sluker alle dine bilder med like stor glede.

    En fortsatt god og lykkelig påske ønskes deg og dine.

    Klem fra Marit

    SvarSlett