fredag 10. april 2009

Og han tok kalken…

…blandet den ut i ei bøtte med vann og gikk ut for å kalke murene ved terrassen…

2009-04-09 (84)Ja. Det var noen år siden sist jeg hadde kalka lecamurene ved terrassen, men jeg skjønte ikke hvor stygge og misfargede de var før jeg begynte å stryke på ny kalk! Heldigvis tok jeg ingen “før-bilder”, og det er jeg glad for, for denne gangen er det mye hyggeligere bare å vise “etter-bildene”!

2009-04-09 (82)

Her er det lille “mur-bedet” som vi passerer på vei ut og inn når vi er på Sørlandet. Her står det en stor, deilig blåregn (Wisteria), noen aldeles herlige keiserkroner som snart vil være i blomst, en vortemelk som har vært fin i flere år, men som ser ut til å være over høyden. – I tillegg er bedet fylt av lysegule krokus ‘Cream Beauty’ om våren.
Men, det står også en hvit blåregn der, to fylte juleroser – og en nyplanta rosa klatrerose!

2009-04-09 (88)

Joda, det ser litt bart og nakent ut foreløpig, men det kommer seg dag for dag! – Bare følg med og se! ;-)

2009-04-09 (71)

I hjørnet ved trappa er høyden på bedet bare en enkel lecablokk, og bedet er et vårbed med mengder av juleroser og løkblomster. – Julerosene står fantastisk flott disse dagene – og påskeliljene er sprekkeferdige! :-)

2009-04-09 (78)

Orientjuleroser, påskeliljer – og en trofast liten svibel helt nede til venstre i hjørnet av bildet. – Eller, – det var en, men nå er det visst ei hel tue ser jeg! – Koselig! :-)

2009-04-09 (76)

Og dette er den største orientjulerosetua vår! Den står ved bunnen av trappa, og dermed får vi se den hver gang vi skal ut eller inn! – I tillegg står den og ønsker familie, venner og kjente velkommen når de kommer på besøk! – Det er en fantastisk plante, som er vakker i mange uker – og den frør seg, – så det er bare å passe på å få flytta unna “barna” og gi dem gode vokseplasser andre steder i hagen – eller hos andre som er glad i hage og blomster! :-)
Men se på muren også da! – Ganske fin og hvit nå, – ikke sant? (Og det er som med så mye annet, – hadde jeg husket hvor fort det faktisk gikk å gjøre det, så hadde jeg gjort det for lenge siden!)

Fortsatt god påske!

Knut Olav
(PS. La meg bare understreke to ting avslutningsvis: Det ligger intet ondsinnet i det lille “ordspillet” mitt innledningsvis – OG – jeg kalket IKKE i dag, – men i går formiddag!)

2 kommentarer:

  1. Hei hei og god påske.
    Flotte bider du viser, selvom det er litt bart som du sier. Men da kommer jo den flotte nykalkede leca muren flott frem. Jeg fikk nesten følelse av at du bor i hellas på de bildene. Den ble så hvit og fin. Noe annet jeg la merke til var det fine gelenderet på trappen på det ene bilde sånt kunne jeg godt tenkt meg.

    Ja, påsken er vel for mange hage tid, her er vi i full gang med hageprosjekter.
    Morsomt å se fremgangen.

    Håper du har kost deg masse til nå i denne høytiden. Så får du ha en fortsatt flott påske vidre. klem fra meg

    SvarSlett
  2. Ja, jeg har forsøkt å lage en patio/terrasse som gir en litt sydligere følelse enn det vi normalt har her i Norge. Jeg føler nesten at det gir et par grader ekstra! ;-)
    Gelenderet på trappa er det min far som har sveist! :-D

    Klem Knut Olav

    SvarSlett