tirsdag 28. april 2009

Siste helga i april…

Ja, det var siste helga i april, og vi hadde et par flotte dager på sørlandet! Plenene fikk sin første eller andre klipp (pappa hadde klippet noe i begynnelsen av forrige uke), og hekkene fikk en liten stuss der det trengtes mest. – Jeg fikk luka i omtrent en dag, og var strålende fornøyd med det. – Jeg fikk tilogmed litt hjelp av ene onkeljenta mi på 6 år, som gjerne ville hjelpe til! Da smelter onkel! :-D

2009-04-24 (13)Ja, vi har jo en del påskeliljer. Denne rekka her står inni hagen, men du kan såvidt skimte påskeliljene bak hekken i bakgrunnen. – Det er de som står og blomstrer ut mot veien som går forbi.

2009-04-24 (25)

Denne lille stjernemagnoliaen har jeg dessverre måttet flytte et par ganger tidligere, men for to år siden fikk den sin endelige plass, – og endelig ble det mer enn bare et par-tre blomster på den!

2009-04-24 (40) Nydelige blomster, – og så dufter de aldeles nydelig hvis du bare stikker nesa nærme nok! ;-)

2009-04-24 (82)

Disse trofaste gamle pinseliljene sprer seg som bare det! – Synes de nesten fordobler seg fra år til år! – Disse tusene kan jeg dele om noen uker, så får jeg mange småtuster som jeg kan sette rundt forbi, – så går det bare noen år så kan jeg dele ut i øst og vest! :-)

2009-04-25 (2)

Det blir en og annen kaffepause på terrassen eller på trappa. Staudebedet bak flaggstanga ser foreløpig litt glissent ut, men kommer du på nært hold, så er det proppfullt av stauder som sprenger seg fram! Ja, noen av dem er i full blomst allerede!

2009-04-26 (24)

Forglemmegei fikk jeg av ei god venninne for mange år siden, de fleste er blå, men av og til kommer det noen rosa eller hvite planter. – Og de frør seg jo generøst, så jeg tror jeg kan dele ut noen av disse til helga dersom det stikker noen innom!

2009-04-26 (26)

Farmors gamle tusenfryd dukker også opp både her og der. – De ser sarte og små ut, men er riktig noen tøffinger der de blomstrer tidlig så tidlig om våren! – Og holder det gående utover…

2009-04-26 (30)

Og en slags fritillaria av et eller annet slag. – Jeg planta noen av dem for maaaange år siden, og de fleste har forsvunnet, men en og annen dukker fortsatt opp! :-)

2009-04-26 (33)

Ja, her er altså samme bedet som jeg viste fra trappa tidligere. – Fra denne vinkelen ser det slett ikke så verst ut til å være i siste helga av april! Her vokser det veldig mye forskjellig! Litt løkblomster, men mest stauder. Lavendel, rødknapp, iris, rakettblomst, pagodeblomst, gudeblomst, orientvalmuer, juleroser, kattemynte – ja, jeg kunne laget lista lenger, mye lenger… Men oppramsinger er som regel ganske kjedelige, – jeg skal heller vise fram noen av de som vokser her! :-)

2009-04-26 (44)

For første gang skal jeg ha gyllenlak i blomst i hagen. – Jeg hadde et stort prosjekt i fjor der jeg sådde en pakke med gyllenlakfrø, og prikla ut og potta om og stelte så godt jeg kunne. (Gyllenlak blomstrer andre året HVIS de overlever vinteren). – Jeg vet ikke hvor mange planter jeg planta ut, tror gjerne det var borti en 70-80 stykker, men bare omtrent halvparten har klart seg. – Jeg har lagt merke til at det er de kraftigste plantene, som fikk utvikle seg best i fjor sommer, som også er de som best har klart vinteren. – Planter som har stått litt trangt eller inneklem mellom høye stauder, har tydeligvis ikke hatt like godt grunnlag for å møte vinteren!
Nå er jeg bare litt i tvil om jeg skal prøve å så en ny omgang nå i år, eller om jeg skal satse på at noen av gyllenlakkene klarer en vinter til…

2009-04-26 (41)

Nok en gyllenlak – snart i blomst! :-)

2009-04-26 (46)

Og så denne da: Den herlige lille vårblomstrende erteblomsten! Jeg tror den heter Lathyrus vernus. – Jeg synes den er herlig! Det er femte gangen den blomstrer hos meg nå, og i fjor syntes den tydeligvis det var på tide å frø seg, – så nå har jeg funnet en god del søte småplanter i nærheten av den. – Må bare få tusta meg til å spa dem forsiktig opp så jeg kan passe godt på dem et annet sted! (Jeg får vel putte dem i “barnehagen” i kjøkkenhagen).

2009-04-26 (49)

Vakre farger synes jeg! – Jeg har lovt vekk et par av frøplantene, – det er godt å vite at de kommer i gode hender – og så er det jo greit å ha som en liten “backup” dersom det skulle skje noe med planten min! ;-)

2009-04-26 (50)

Ei lita rot med hvite orientjuleroser står midt i bedet, kanskje ikke den beste plasseringa, for det ser ut som den kommer til å bli “omringet” av ildvortemelk!

2009-04-26 (51)

Noen ville tulipaner har også fått slippe til. – Noen ser på dem som ugress, – og de vokser jo gjerne langs veikanter eller hvor de måtte finne seg en plass. – Men jeg liker dem. – Snart kommer de deilige gule blomstene, og det gjør slett ikke noe at de sprer seg med røttene sine og blir litt flere for hvert år! Det er i grunnen helt greit det synes jeg! ;-D

2009-04-26 (52)

Og kommer man seg helt ned på magen, så kan tilogmed et blomsterbed tidlig om våren se ganske så frodig ut! ;-) Samme bedet, men lavere vinkel!

2009-04-26 (55)

Vårkjæreminne har jeg fått hos en av naboene mine. Herlige små blomster! :-)

2009-04-26 (59)

En og annen natt og dag får lov til å stå igjen. – De er jo ganske søte!

2009-04-26 (71)

Vårvortemelken ser foreløpig litt stusselig ut, men gi den et par uker til, så lyser den opp rundt forbi i hagen med sine syrlig-gul-grønne blomster! Et must i hagen! ;-) Jeg gjorde et aldri så lite kupp i fjor på ettersommeren. – For jeg var innom på et gartneri hvor de hadde satt samtlige stauder kraftig ned i pris, for de hadde ikke fått solgt dem – og så så de utrolig stusselige ut.- Meeeen, det er jo viktig noen ganger å ikke bare se på tilstanden der og da, men se for seg hvilket potensiale plantene har – og kunne tenke seg hvordan de vil se ut neste sesong. – Så jeg kjøpte med meg armene fulle av halvvisne og stusselige vårvortemelk og plantet ut i hagen der jeg kunne finne noen ledige plasser. (Tar gjerne litt tid å finne det da, men det gikk nå). – Så nå gleder jeg meg til en haug med vårvortemelk som vil blomstre rundt forbi i hagen. – Og for en billig penge…

2009-04-26 (78)

Trenger ikke blomster for å være vakre! Her er det bladene til en astilbe jeg fikk av en kollega, som jeg i etterkant har delt i tre, – ja, astilben – ikke kollegaen…

2009-04-26 (79)

Noen som kjenner denne duoen igjen? – Kattemynte nede til venstre – og stjerneskjerm. Jada, de står for tett – og det vil de gjøre i hele sommer! Men det går…

2009-04-26 (82)

“Den hadde jeg nok tatt for å være ugrass” var en kommentar jeg fikk på denne grasstusta som jeg kjøpte i fjor sammen med ni andre av samme sorten! Og – jeg forstår det jo forsåvidt. – Akkurat nå ser det jo ut som vanlig grass. Og det er det jo forsåvidt kanskje. Røyrkvein heter det, eller Calamagrostis x acutiflora ‘Karl Foerster’. Og det blir pent utover sommeren! ;-)

2009-04-26 (83)

Hvite silkepeoner – og gule sverdliljer…

2009-04-26 (90)

Og til slutt: Av og til skjer det saker og ting som ikke var helt planlagt – som at en knall rød tulipan dukker opp midt blant de knallgule påskeliljene. Men, eh, det er liksom på en måte helt greit det også! ;-)

Nyt dagen i dag!
Knut Olav

6 kommentarer:

  1. Hei!
    Så fine påskeliljer og Nydelige magnoliablomster :D
    Gleder meg til å se utviklingen i staudetreet.
    Ha en fin vårdag.

    SvarSlett
  2. Bare så flotte bilder!
    Blomstringa er kommet langt hos dere,herlig å se alt som spirer og gror. Ser nesten forskjell fra dag til dag her også:)Våren er flott!!
    Ha en fin vårdag!!

    SvarSlett
  3. Helt imponerende!

    Det staudebedet deres....har det blitt så stort og innholdsrikt over tid eller er alt spadd og plantet i ett jafs?
    Jeg har begynt på et studebed i hagen hos oss, men du verden.....det er liksom ikke gjort i ett jafs her hos meg i allefall..

    Hilsen frk utålmodig :-)

    SvarSlett
  4. Nja, dette staudebedet ble vel til i to jafs for å si det sånn... Før hadde vi drivhuset omtrent fra flaggstanga og østover, men flytta det i fjor vår - og da tok jeg den biten, drøyt 4 ganger 3 meter og planta til i løpet av en dag. - Jeg hadde kjøkkenhagen stående full av stauder "på vent", så det var bare å grave opp, dele og plante ut! Ble litt stusselig i fjor, men i år, når staudene får sesong nummer to, DA blir det frodig! ;-)

    Det store staudebedet derimot, det står på den andre siden av kjøkkenhagen, - det tok jeg i en stor jafs... Kommer tilbake til det siden! ;-)

    SvarSlett
  5. Herrejemini for en hage. Faderullan for et utvalg av blomster. Og sukkogstønn så misunnelig jeg er. Frimerket jeg har av en hage ville fått plass i to av dine staudebed. Så denne sommeren vil jeg nok besøke bloggen din for å tilfredsstille blomstertrangen. Enda bra det er du som tar lukingen ;-)

    Stjernemagnolia'en må bli min favoritt i dette innlegget. Falt pladask.

    Klem fra Marit

    SvarSlett
  6. Jeg har vært og beundret Magnolia på UMB i dag og de er alså helt vidundelige. Din er jo praktfull. Alt det andre også - skjønner godt at du har kost deg. Her er ingenting helt igang ennå, men jeg er jo på en annen breddegrad...

    SvarSlett