tirsdag 5. mai 2009

Forventning…

2009-04-30 April (32)

Slik så det ut for fem dager siden, i dag er det bare noen ytterst få tilbake! Men du for noen deilige, strålende gule uker det har vært siden påske! Nå ligger påskeliljehodene, som stort sett var gnske pjuskete og inntørkede, på komposten og skal bli god jord til bruk siden! Circle of life! :-)

2009-04-30 April (64)

Fra gult til blått. Jeg kjøpte (faktisk, hehe) 7 stauder forrige uke, og her er den ene!
Iris pumila ‘Velvet Carpet’. – Jeg er visst litt svak for iris, og passer på så jeg har rikelig med både sibiriris og hageiris!

2009-04-30 April (65)

En av de andre nyervervelsene var denne. En Aquilegia canadiensis ‘Little Lanterns’. Jeg er jo glad i akeleier også, men ingen av akeleiene jeg har fra før er oransje. – Dessuten minnet den meg veldig om en vakker liten oransje akeleie vi så i veikanten da vi kjørte gjennom Yosemite i fjor sommer! – Kanskje det var en nær slektning! ;-)

2009-04-30 April (70)

Den tredje som kom med var en Lathyrus vernus ‘Rosenelfe’, en vårerteblomst. Det er ikke den peneste stauden jeg har kjøpt, meeen: Jeg har en lillarosa vårerteblomst fra før. Da jeg kom over den for fem år siden visste jeg ikke at det fantes en plante som denne engang! Men jeg kjøpte den lillarosa, som har blitt flottere og flottere år for år, og etterhvert også har begynt å frø seg, og jeg har blitt riktig glad i den. – Så da jeg nå kom over denne, så kjente jeg at jeg hadde lyst på denne også! Og nå står de i hvert sitt bed – ganske langt fra hverandre, men plassert akkurat slik at du kan sitte ved den ene og gjennom en åpning i hekken kikke rett bort på stedet den andre står! Det måtte bare bli slik! Hehe…

De fire andre var en gul dvergiris, den har begynt å blomstre. – En ferskenfarget purpursolhatt, en skarlagensrød daglilje og en hvit silkepeon. – Jeg kommer nok tilbake til dem siden! ;-)

2009-04-30 April (71)

Hundetann. – Jeg kjøpte noen knoller for mange år siden, og plantet dem i skyggen av hekken. – Der har de stått og vokst og trivdes siden, – for det blir flere og flere blomster hvert år. – Vakre blader har de også!

2009-04-30 April (72)

2009-04-30 April (79)

I krokusbedet har villtulipanene overtatt! De sies å ha kommet til landet sammen med ballasten i gamle skuter, og både på sørlandet og vestlandet trives de godt! I hagen vår på Møll vokser de flere steder. – De sprer seg med utløpere i jorda og noen synes de kan være et riktig ugrass, – men for et deilig “ugrass”! – Jeg får komme tilbake med et nærbilde siden hvis jeg husker det! ;-)

2009-04-30 April (84)

Og her snakker vi forventning! – I pergolaen vokser en stor blå blåregn (og en liten hvit som ikke har blomstra ennå). – Og her kan du se knoppene på den blå! Den pleier å blomstre i mai og august.- I fjor blomstra den faktisk fantastisk i august! Men i år ser det ut til at det blir ei god blomstring nå i mai også! Det er utrolig moro å følge med på, og fantastiske blomster når de setter i gang blomstringen!

Jepp, jeg tror jeg lar det være med det i dagens blogginnlegg.
Nyt hver eneste hagedag alle sammen!

Knut Olav

4 kommentarer:

  1. Fina växter du kommit över och Hundtandsliljor är en favorit, helt fantastiska blommor och blad.
    Ken

    SvarSlett
  2. Hei!
    For en flott blogg og hage du har. Takker så mye for titten, her var mye flott å lese og se. Kommer nok tilbake her.
    Leste om gyllenlakken dine littt lenger nede her. Jeg liker også den veldig godt - fordi den har så herlig duft og blomstrer så tidlig. Her hos meg har den blitt nærmest en liten busk med treaktige stammer. Den har holdt ut her i mange år nå, hvor mange er jeg ikke sikker på. Den frøsår seg selv, men beskjedent. Tror den liker det forholdsvis tørt om vinteren - god drenering med andre ord er nøkkelen til overvintringssuksess - tror jeg.
    Lykke til med dine:)

    Du hadde forresten kjøpt mange flotte stauder.
    Og den vårerteblomsten din - jeg har en av den lilla typen, men i år dukket det opp en som var rosa på fargen midt i alle de lilla/blå.

    SvarSlett
  3. Hei Juni. - Takk for hyggelig kommentar! Jeg har blogget mer om gyldenlakkene senere! ;-)
    Artig å høre både at den klarer flere vintre og at den frør seg! Hvis jeg kommer over frø nå i de nærmeste ukene skal jeg så noen i år også! Herlige blomster...

    Artig med den lille vårerteblomsten din i rosa! :-) Pass godt på den!

    Klem Knut Olav

    SvarSlett
  4. Hei Knut Olav

    Dette var fine saker, både bloggen og hagen - respect!

    Hilsen
    Magnar Katla

    SvarSlett