fredag 8. mai 2009

Frodig forsommer

2009-05-07 Mai (9)

For første gang har vi gyldenlak i hagen vår i år. Og for en herlig plante! Men aldri for sent! I fjor vår sådde jeg en pakke med frø og fikk fram ganske mange fine planter, som utpå ettersommeren fikk plass rundt forbi i hagen.

2009-05-07 Mai (14)Ganske mange overlevde vinteren, men jeg har også fjerna en del planter som døde. De blomstrer i en flott, rik gulfarge, og så beveger de seg i varierende grad mot oransje. – Et par av de som fortsatt står i knopp ser ut til å bli enda mer rødoransje enn de som allerede blomstrer. – Meeen, de er nå like velkommen uansett hvilken fargetone de får! :-)

2009-05-07 Mai (15)

Jeg har også observert at gyldenlak og Apeldoorntulipaner er en ganske deilig kombinasjon, – absolutt å anbefale. Apeldoorntulipaner er “gamle og gode” tulipaner som kommer godt igjen år etter år sjøl om løkene bare får stå i jorda! – Ja, av og til blir det etter noen år ei riktig fin tue av det som begynte bare som en enkelt! :-)

2009-05-07 Mai (22)

Her står de, tulipanene og gyldenlakkene! – Jeg synes gyldenlakken er utrolig vakker, men kommer du i nærheten av en plante vil du kanskje også legge merke til duften. – Hvis ikke: Legg deg på kne og trekk duften godt inn! Nydelig! :-)

2009-05-07 Mai (4)

Jeg får ta med en av de nevnte Apeldoorntulipanene også, jeg har rent røde, disse oransje og gule. Denne har imidlertid funnet selskap i ei tue med (nå) grønnhvite juleroser. – Ikke så gal kombinasjon det heller!

2009-05-07 Mai (25)

Kommer man seg bare langt nok ned med kameraet, så ser det nesten ettersommerfrodig ut allerede! Her ser du vårerteblomsten (Lathyrus vernus) til høyre i bildet, og en vårvortemelk i bakgrunnen.

2009-05-07 Mai (31)

Etter at jeg hadde plantet den kanadiske akeleia, så jeg at det var ingen dum ide å sette den i nærheten av en vårvortemelk. – Dette er også en kombinasjon som fungerer godt for meg! :-)
Og det er jo det som er deilig: I sin egen hage kan man bestemme absolutt alt selv!

2009-05-07 Mai (35)

Ganske frodig har det blitt, sjøl om det er noen stauder som henger litt etter! ;-)

2009-05-07 Mai (88)

2009-05-07 Mai (76)

Samme bed, annen vinkel.

2009-05-07 Mai (38)

Meeen, det er ikke alt som er like frodig! Påskeliljene har gitt seg for i år, og jeg har tatt runden og fjerna alle avblomstra blomster (frøstander) slik at næringen skal gå ned i løken, og ikke brukes til å lage frø! Så håper vi på ny, rik blomstring om en 10-11 måneders tid! (Det høres kanskje sprøtt ut – men jeg gleder meg allerede!)

2009-05-07 Mai (43)

Også i det store staudebedet kommer det seg!

2009-05-07 Mai (71)

Samme bedet, fra motsatt side.

2009-05-07 Mai (108)

Og til slutt et bildet fra bedet hvor jeg tok bildene av gyldenlakkene. Dette er det “lille” staudebedet. Og når jeg ser på det nå, så er det helt utrolig hvor mye som har skjedd siden påske! Det er ganske fantastisk! Herlig med hage, man kan ikke gjøre annet enn å legge til rette for vekst og trivsel, – og når plantene vokser og trives, – da føles det som en gave – uansett hvor mange timer man har ligget på kne og lukt, eller gravd og flyttet stauder, eller sådd, prikla, gjødsla og vanna!

Ha ei riktig fin hagehelg. – Og jeg lover å komme tilbake (ganske snart) med et nytt blogginnlegg fra hagen – men da blir det hovedsaklig i rosa og blått! ;-)

Klem fra meg
Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar