fredag 8. mai 2009

Lyseblått og rosa

2009-05-07 Mai (5)

En alpeklematis har funnet ut at den heller vil være markdekker enn å klatre. – Helt greit sier jeg!

2009-05-07 Mai (23)Farmors gamle tusenfryd blomstrer fortsatt i hagen, og dukker opp både her og der. Riktig søte er de! :-)

2009-05-07 Mai (46)

Og prydkirsebærtrærne er endelig kommet i blomst! Det er alltid like deilig!

2009-05-07 Mai (49)

2009-05-07 Mai (54)

Jepp, jeg har to søylekirsebærtrær i det store staudebedet! Det ene har blitt stort og flott, det andre er fortsatt ganske stusselig, – men det meste har jo en naturlig forklaring. – Jeg har vært i tvil om de kraftigste skuddene på det andre treet var skudd fra grunnstammen (altså under podepunktet), ja, egentlig så hadde jeg vel sett at det var det som hadde skjedd, men jeg hadde ikke gjort noe med det. – Men nå er skuddene fra grunnstammen fjernet, så dermed håper jeg at det andre treet også kommer etter…

2009-05-07 Mai (57)

Tones forglemmegei sprer seg også rundt forbi i hagen. – Her ei god, lyseblå “tuste”! :-)

2009-05-07 Mai (59)

Og en blå, tidlig lupin fra Moi. – Det hender det er en fordel å ha en spade med seg i bilen! ;-)

2009-05-07 Mai (63)

Nei, jeg må visst ha med et bilde til av prydkirsebærne! :-) Åhåi, – blomstringen er en kortvarig nytelse, – men på den andre siden er det jo bare et år mellom hver gang! ;-)

2009-05-07 Mai (110)

Og blåregnen nærmer seg blomstring i husveggen!

2009-05-07 Mai (119)

Disse rosa stemorsblomstene får avslutte dette blogginnlegget. – De har frødd seg fra fjorårets planter, og er jo riktig deilige der de står i ei stor potte ved inngangsdøra. – Billigere planter får man ikke! ;-)

Ha ei fortsatt fin helg!
Knut Olav

4 kommentarer:

  1. praktfull prydkirsebær! Det er noe helt eget med disse trærne som er helt over seg i noen dager, også er det ferdig, vakkert er det lell, og det rosa teppet på bakken er jo minst like fint :D

    og yndige små rosa selvsådde da :D Jeg har en som er overvintret jeg, nye skudd på fjorårsplanta, de selvsådde er ikke i nærheten av å blomstre enda, men den gamle har satt i gang alt.

    SvarSlett
  2. Mye fint som blomstrer hos deg nå! Prydkirsebær står på lista mi over planter jeg skal ha...

    Har forresten skaffet meg min første julerose...mye takket være dine innlegg om denne vakre planten;)

    SvarSlett
  3. deilige vårbilder!
    Hilde

    SvarSlett
  4. Flott Monica!!! Flere juleroser inn i norske hager! Hvis det er én plante jeg tror jeg ikke kan få for mange av, så er det julerosa! - Eller, for å presisere: Orientjulerosa! Den er bare helt fantastisk deilig med sine ulike farger, flere blomster på hver stilk, elegant og vakker! Og hvis du har en del planter - så blomstrer som regel alltid minst en av dem - uansett når på året det er! ;-)

    Knut Olav

    SvarSlett