fredag 1. mai 2009

Magnoliablomstring på Møll

Det er en god del år siden jeg planta min første magnolia, en Magnolia soulangeana, og den har etterhvert vokst seg opp til en høyde på omtrent tre meter. Den er fortsatt mer en stor busk enn et lite tre. Den har blomstra i flere år, men jeg har vært litt skuffa over blomstringa. – Blomstene har ikke blitt så pene… Så i vinter bestemte jeg meg for at hvis det ikke ble noe sving over sakene i år heller, da var det bare å finne fram øksa og få busken ned, – og så heller få tak på en magnolia av en annen sort! – Da vi var på Møll forrige helg så det fortsatt ikke så bra ut, – men så kommer vi altså tilbake fire dager senere, og oppdager at busken står der med perfekte blomster! Herlig! :-)

2009-04-30 April (3)

Store, fyldige, deilige blomster på bare kvister! – Det var et gledelig syn!

2009-04-30 April (9)

Endelig slo praktmagnoliaen til, og øksa, ja, den blir stående i garasjen! Dette var det som måtte til for at planten skulle få stå! – Jeg mener, – jeg føler ikke jeg kan klage på dette! ;-)

2009-04-30 April (11)

Jeg kjenner virkelig stor glede over slike ting som dette: planter som plutselig bare slår til og viser seg fra sin beste side! Og det er jo veldig mye hyggeligere å la busken stå, den har jo tross alt stått der og vokst og grodd i, ja, det må vel være 7-8 år ihvertfall!

Men det var ikke bare denne busken som hadde pene blomster å vise. – Stjernemagnoliaen blomstret nydelig forrige helg, men må nok sies å være på vei ned igjen nå (bilder kan du se i forrige blogginnlegg), men en liten magnolibusk som jeg plantet for to år siden hadde kommet med én blomst!

2009-04-30 April (24)

Dette er også en Magnolia soulangeana. ‘Alba Superba’ heter den, og når alba betyr hvit, så har den jo et ganske beskrivende navn!
Og jeg synes navnet er herlig: Magnolia soulangeana ‘Alba Superba’! (14 stavelser langt! :-D)
Da jeg kom over ‘Alba superba’ hadde jeg allerede vært på jakt etter henne et par år, så jeg kjøpte sjølsagt to planter. Begge lever og vokser, så om noen år blir det nok rikere blomstring i den delen av hagen hvor disse to buskene står også! – Men det er jo noe med det: Når det bare er en blomst, så er gleden stor over denne ene, – når det blir mange, så får ikke hver enkelt blomst like mye oppmerksomhet! ;-)

Når det gjelder stell, så må jeg vel si som sant er at magnoliaene mine ikke får noe særbehandling. – De står nå der og får litt gjødsel av og til – og kanskje litt vann hvis det blir veldig tørt! – Jeg har vel hørt at man ikke skal rote for mye i jorda rett rundt plantene, så det kan man jo unngå. Forøvrig har det vel hendt at plantene fryser litt tilbake enkelte vintre, men det er bare sommerens skudd – og enkelte blomsterknopper. – Men sommerens skudd er lange, så det gjør slett ikke noe om noen av dem fryser tilbake, og blomsterknopper blir det flere og flere av for hvert år, så det er ikke så farlig om noen av dem forsvinner heller! – Hvis du har lyst til å ha en nydelig magnolia blomstrende i hagen din, så skaff deg en nå, for det tar tross alt noen år før det blir skikkelig størrelse på dem. (Hvis du da ikke kjøper en to meter høy plante med masse blomster på – det går jo an – men det koster…)

Ha en riktig fin hagedag – og ei god helg!
Knut Olav

(Alle bildene er “klikkbare” hvis du vil se dem i større størrelse. På selve bloggen ser du bildene i 600 px bredde, mens du får dem opp i 900 px bredde hvis du klikker på dem).

2 kommentarer:

  1. Nå ble jeg ikke lite misunnelig her jeg sitter...;) Magnolia må være et av de vakreste trærne som finnes! Jeg var innom et hagesenter tidligere denne uka, og der stod det mange slike skjønnheter. De var halvannen meter høye med mange rent hvite blomster, og kostet "bare" 995,- Tror ikke det er så dyrt, siden de var så store? Uansett, lommeboka tilsa ikke et slik kjøp den dagen, men en gang kommer det nok en Magnolia i hagen min også;D

    Du har forresten utrolig mye spennende i hagen din. Den må være et syn for en som elsker blomster:D God helg!

    SvarSlett
  2. det er så artig å se magnoliaen poppe frem i alle bloggene, din var nå ett riktig prakteksemplar!
    Nydelige blomster :) Her skal det også inn en par magnolia med tiden, må bare bli ferdig med husrenoveringen først.

    SvarSlett