torsdag 7. mai 2009

Villtulipan – Tulipa sylvestris

Villtulipan, skogstulipan, ugrass… – Jaa, den blir sikkert kallt for andre ting også. “Men jeg er litt usikker på om jeg liker den”, sa en venn som var på besøk for noen dager siden. “Hva?” svarte jeg, – jeg synes jo den er nydelig! “Den er jo kanskje litt ynkelig”, sa hun. “Nei”, svarte jeg, “den er yndig!” ;-)

2009-05-07 Mai (82)

Ja, jeg liker villtulipanen, og har latt den slippe inn i hagen. – Til min store glede har den funnet seg til rette flere steder. I “krokusbedet” som er inntil steinmuren på framsida av huset, og det stedet løkblomstene setter i gang showet tidlig tidlig, er den allerede avblomstret, men rundt omkring i hagen står den så yndig som den er.

2009-05-07 Mai (87)

Se hvor vakkert de står blant staudene og nikker med sine vakre gule hoder! :-)

2009-05-07 Mai (90)

Her er ei anna tue. Villtulipanen sprer seg med lange utløpere, og danner en løk i enden av hver utløper. – Er solforholdene gode blir det masse blomster, men hvis planten får for lite lys produseres bare blader!
Mange mener at villtulipanene kom til Norge som ballastplanter på 1800-tallet, men den har antakeligvis vært innført også før det! – Den har imidlertid kommet for å bli! :-)

Les mer om villtulipaner her!

Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar