mandag 22. juni 2009

Ildsveve var det – eller rødsveve…

2009-06-18 Hagen (40)

For noen dager siden etterlyste jeg et navn på disse søte små oransje blomstene nede i venstre hjørne…

2009-06-18 Hagen (78)

Her er et nærbilde som muligens kunne vært til større hjelp for den/de som måtte kjenne navnet!

Så fikk jeg ei melding på Facebook, fra ei venninne som hadde spurt en kjenning om hun kjente navnet. Nei, ikke hun heller! Jaja, tenkte jeg, jeg kan jo bare ta meg en tur i Stavanger botaniske hage og se, jeg vet den vokser der.

Så gikk det bare noen få sekunder og plutselig sto navnet for meg: “Ildsveve”! – Jeg googla navnet, og fant bilder som lignet veldig på min. – Men det kan også være at “rødsveve” er rett navn. Jeg vet ikke helt, –men jeg er i hvertfall i ferd med å nærme meg et svar på mysteriet! ;-)

Hieracium aurantiacum – på latin om noen har lyst til å undersøke saken nærmere! Nåvel, – den sprer seg som sagt godt, og har du lyst på en liten avlegger og er i nærheten i sommer, så får du slå på tråden og komme innom. – Vi klarer sikkert å diske opp med en kopp kaffe også! ;-)

Fortsatt god sommer alle! (Og takk for hjelpa Gry!)
Hilsen Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar