fredag 19. juni 2009

Niesebesøk og fotojakt…

“God morgen onkel Knut Olav – kan jeg komme til deg etter skolen i dag?” – Jeg fikk telefon av den midterste av de tre niesene mine før hun skulle på skolen i går. “Selvfølgelig!” svarte jeg, “bare kom rett etter skolen!” Og dermed kunne vi glede oss begge to, til et hyggelig ettermiddagsbesøk. Jeg er 37, hun er 8 – og vi har det veldig artig sammen! Jeg er heldig, jeg er onkel til tre fantastiske jenter! Men denne gangen var det altså den midterste.

2009-06-18 Hagen (1)

Så hadde onkel tenkt å servere nybakt brød da skolejenta var ferdig med skoledagen og hadde hoppet av bussen, men noen dager tar ting lenger tid, – eller det kommer plutselig en del andre gjøremål i veien, så brøddeigen var akkurat ferdig med å heve da hun kom. – Nåja, vi bakte ut brødene sammen, lot dem etterheve, niesa mi fikk pensle dem med en kaffeskvett, og så bar det ut i hagen for å leke med ball.

2009-06-18 Hagen (5)

Vi har nemlig ikke bare bed – vi har en stor, deilig plen også, nåvel, det står riktignok et drivhus og noen ripsbusker der, men det er nok plass til både å spille fotball og volleyball – eller ha en gigantisk grillfest med masse mennesker.

2009-06-18 Hagen (13)

Etter at vi var fornøyd med å spille ball, – og jeg hadde lært niesa mi å ta imot volleyballen med et skikkelig baggerslag hadde jeg en annen aktivitet klar: Fotojakt i hagen. – Med hvert vårt digitalkamera gikk vi til oppgaven: Å fotografere det vi hadde lyst til å fotografere, – og prøve å finne den fineste blomsten vi kunne!

2009-06-18 Hagen (21)

Det er mye blått og rosa i hagen nå, meeen, det er selvsagt en god del som går i gult og oransje. Nå har jeg ikke kommentert bildene i dag, men det første bildet er av en kongelys ‘Copper Rose’ og en himmelblå iris germanica, det andre ildvortemelk og oransje liljer midt i staudebedet, det tredje en rosa silkepeon som “plutselig” sprakk etter å ha stått en evighet i knopp. Dette fjerde bildet har jeg tatt med fordi jeg liker fargekontrasten. – Revebjeller i rosanyanser – og de knall oransje orientvalmuene bak. – Et skikkelig, herlig fargekrasj! :-)

2009-06-18 Hagen (29)

Gul-hvite sibiriris. Det tok et par år før disse begynte å blomstre, men i fjor, da de fikk stå sammen med en myriade revebjeller i ulike nyanser av rosa, blomstret de rikelig og godt for første gang. – Likevel flyttet jeg dem tidlig i våres, for de sto for nær den ene hekken og måtte ha et bedre sted! Dog må jeg si at jeg savner partnerskapet med revebjellene. – Men det får jeg kanskje til neste år igjen! ;-)

2009-06-18 Hagen (39)

Jeg vet rett og slett ikke om dette også er en slags sibiriris, bladene er helt like, men det er et eller annet ved planten som gjør at jeg er litt i tvil – uten at jeg kan sette fingeren helt på det! – Hvis det er en sibiriris er det uten tvil den mørkeste, fløyelsfiolette sibiriris jeg har sett! Og antall blomster har billedlig talt eksplodert fra en liten håndfull i fjor til en enorm tue med haugevis av blomster i år – pluss at jeg oppdaget at den står et par andre steder i hagen også… – Det er et av de øyeblikkene hvor man føler seg rik!

2009-06-18 Hagen (42)

Men la oss få litt mer oransje og gult. - ‘Aïcha’ har vært helt fantastisk den siste uken, – ja, ‘Aïcha’ er altså rosen i bakgrunnen her. – Og hvis noen kan gi meg et navn på den fantastiske oransje “løvetannlignende” blomsten, som elsker tørre voksesteder, så sier jeg tusen takk! :-)

2009-06-18 Hagen (43)

Her er et bilde til av de to nevnte på forrige bilde, med en hageiris i tillegg, så lys, lys blå…

2009-06-18 Hagen (46)

Og her et nærblide av ‘Aïcha’ som blomstrer med enkle gule blomster, med store, vakre kronblader, som blekes til nesten hvitt i løpet av et par dager i sola. – Dessverre er det ikke bare jeg som har lagt min elsk på denne rosa, det er en god del med biller, – det ser ut som oldeborrebiller, som sitter på den – og spiser av kronbladene! Og det får de lov til! – Det er nok til alle! Hehe…

2009-06-18 Hagen (48)

Ja, dette bildet får neppe noen pris for “beste bilde”, men det viser litt hvordan kronbladene har blitt bleket av sola – samt billa som sitter og spiser nede i hjørnet til høyre. – Men det er noe med den fargen innerst i midten av blomsten. – Den kommer ikke godt nok til sin rett på dette bildet, men i mine øyne er den uimotståelig vakker, – og kanskje fordi resten av blomsten er så avbleket, kommer den intense oransjebrune fargen enda bedre til sin rett! Ja, jeg elsker ‘Aïcha’ – og godtar at billene også gjør det! ;-)

2009-06-18 Hagen (52)

Prydsalvier kan du aldri få for mye av, og jeg har masse! – Når de står og vaier i vinden med sine deilige, blå blomsterstander… – En sånn plante hvor hver enkelt blomst ikke er så mye å juble over – men hvor det er mengden og totalinntrykket som gjør at det blir en fantastisk plante! Ja, jeg er mer enn glad i disse også!

2009-06-18 Hagen (66)

Og hvem kan vel motstå hvite silkepeoner? – Jeg kan ikke! Også niesa mi var enig i at disse er vakre! – Men, jeg tror hun likte enda bedre stjerneskjermen!

2009-06-18 Hagen (68)

JA, stjerneskjermen er virkelig et lite smykke! – Som en gammel oldemorsbrosje! Og ganske interessant at en åtteåring lot seg begeistre over denne!
Da vi var kommet så langt i fotograferingen som dette ville hun at vi skulle bytte kamera. – Hun hadde jo bare et lite Ixus 80, mens jeg hadde mitt store og tunge Olympus E1. – Hun fikk ikke bytte, men da hun fant ut at hun kunne filme, og at jeg ikke kunne det, var det i grunnen helt greit, og resultatet ble fem-seks videosnutter av varierende lengde og kvalitet. – Vi lo imidlertid godt da vi så dem etterpå! :-)

2009-06-18 Hagen (74)

Et litt mer presentabelt bilde av ‘Aïcha’ – og her kommer den deilige fargen i midten av blomsten litt mer til sin rett!

2009-06-18 Hagen (83)

Sørlandsidyll. Hvitmalt gammelt hus, godt vær, hvitvask til tørk i sola – og mengder med blomster i alle regnbuens farger! – Ja, jeg var inne på tanken om å lage et regnbuebed ei gang, – men kom fram til at det ble for arrangert for meg… – Jeg må ha mylderet, planter som flytter seg fordi de frør seg – og dukker opp med partnere jeg aldri kunne kommet på å sette dem sammen med!

2009-06-18 Hagen (76)

Røyrkvein. Småplanter i fjor – absolutt atskillig mer imponerende i år! :-) Til høsten kan jeg dele dem – om jeg har hjerte til det! :-)

2009-06-18 Hagen (90)

Det store staudebedet – men oversiktsbilder som dette blir lett kjedelige…

2009-06-18 Hagen (91)

Det lille staudebedet. – Og nå har jeg fått satt ut et par stoler i plenen, slik at vi kan sitte og drikke kaffe med føttene i blomsterbedet! Det er utrolig deilig, farger, former, dufter, bevegelser i vinden. Fred, ro, harmoni…

Og da hadde vi tatt runden vi to – og sprang inn for å se på bildene! – Så annerledes å forholde seg til fotografering på en slik måte: Da jeg var liten måtte hvert motiv vurderes omhyggelig, for det kostet cirka 5 kroner å framkalle hvert bilde! En liten formue den gang for 30 år siden!
Hehe, i dag er det bare å knipse. – Niesa mi klarte cirka 50 pluss videosnuttene sine, – jeg klarte 150 omtrent. Og så deilig å bare kunne knipse løs, ta mange av samme motiv, særlig når vinden blåser og man slett ikke er sikker på å få i fokus det man ønsker!

Men ikke minst å kunne se bildene på skjermen minutter etter at de er tatt – slette de dårlige – vurdrere de som er nesten like og kanskje slette noen til – eller likegodt spare på dem bare fordi man har ubegrenset lagringskapasitet (bortimot).

Det ble en fin ettermiddag for oss to. Men da jeg skulle svare på hvilken jeg syntes var den aller fineste blomsten, da sa jeg til åtteåringen: “Den aller fineste blomsten – det er deg!”

Knut Olav

5 kommentarer:

  1. Høres ut som en flott ettermiddag! Den hagen din er utrolig frodig og variert. Og peonene...nyyydelige:D

    SvarSlett
  2. Nybakt brød og lek i hagen..må være lykken når en kommer fra skolen:)
    Og en vidunderlig vakker hage også...bilde av den rosa pionen var bare helt nydelig!!
    Ønsker dere ei toppers helg!!

    SvarSlett
  3. Takk skal dere ha! Ja, silkepeonene er flotte! I dag har jeg luka rosehagen, min kjære har stussa hekkene, og så har jeg planta et pæretre! Endelig. (Og funnet plasseringen til et til, som kommer i juli). Og så har jeg fått flytta en ganske stor barlind, en liten stikling av en rododendron, planta ut et brett med kjempeverbena, satt ut 15 små valnøttrær som har stått i drivhuset, rydda i drivhuset - sååååå - nå skal jeg bare plante ut et brett med halvhøye solsikker, få skikkelig orden i drivhuset, - og så skal jeg drikke kaffe og bare slappe av! :-D

    SvarSlett
  4. Du verden, så koselig onkel-og-niese-forhold! Dere er veldig heldige, begge to! Gøyalt prosjekt dere foretok dere, forresten, jeg har prøvd noe lignende med datteren min, men må nok vente et par år til... (hun blir 7) Men kanskje det var din entusiasme og dine grønne fingre som gjorde fotoprosjektet vellykket sammen med niesen din?
    Jeg er imponert over all blomsterprakten rundt dere!
    Jeg er forresten helt enig med deg, og har tenkt det samme når jeg fotograferer omgivelsene med digitalkamera - så raust man kan knipse i vei nå, mot tidligere når man måtte vurdere om man skulle spandere på seg å knipse bilde av et motiv!

    SvarSlett
  5. Ja, vi er kjempeheldige som har tre nydelige nieser på 6, 8 og 14! De er kjempeflotte jenter alle tre! :-)

    SvarSlett