tirsdag 28. juli 2009

Blå toner

Vi har en del blått i hagen nå, sjøl om det gule og oransje kanskje dominerer. Uansett, dette blogginnlegget blir hovedsaklig viet til de blå tonene i hagen nå i slutten av juli.

2009-07-28 Hagen på Møll (5)
I bedet ved siden av trappa blomstrer agapantusene med sine deilige blå blomster nå. – Og heldigvis har de også masse knopper fortsatt, så blomstringa blir lang og god! – Det varierer litt fra år til år hvor godt de blomstrer, men i år har de virkelig slått til alle sammen, og blomstrer som aldri før!

2009-07-28 Hagen på Møll (7)

2009-07-28 Hagen på Møll (8)

2009-07-28 Hagen på Møll (9)
Det er virkelig en velsignelse å oppleve disse knoppene, som først strekker seg omtrent en meter i været før de åpner seg – og fram kommer det en mengde nydelige, himmelblå blomster. – Jojo, noen er hvite også, men de får jeg heller komme tilbake til. – Nå skal jeg holde meg til de blå! ;-)

2009-07-28 Hagen på Møll (12)
Jeg måtte ha med et bilde til! – Jeg synes de er så flotte! :-)

Og så er det blåregnen da, som var full av blomster i mai. – Nå, mot slutten av juli, setter den i gang med blomstring nummer to, som den gjorde i fjor – og året før det!

2009-07-28 Hagen på Møll (14)

2009-07-28 Hagen på Møll (15)

2009-07-28 Hagen på Møll (19)
Det er ikke like mange blomster nå som det var i mai, men det synes vi er helt greit, vi gleder oss over de som kommer! :-)

2009-07-28 Hagen på Møll (28)
De fleste lavendelplantene våre blomstrer med blå blomster, så de får få være med i dette blogginnlegget. – Lavendelen frør seg gjerne, men de små frøplantene ligner ganske mye på en type ugrass som også vokser i hagen, så det gjelder å se nøye etter rundt de gamle plantene! – Nye frøplanter blir flotte etter et par år hvis de bare får stå og vokse – og så er det bare å flytte dem til et sted man vil ha dem – eller rettogslett la dem stå der de valgte plassen sin sjøl om det passer!

2009-07-28 Hagen på Møll (33)
De store blåklokkene har også frødd seg i hagen siste par åra. – Og det i så rikelige mengder at de vel for øyeblikket betraktes som hagens “verste” ugrass… – Jaa, jeg har rett og slett nappa opp småplanter og gravd opp større planter og lempa dem rett på komposthaugen! Mange! – Og så har jeg gitt vekk mange! – Det blir kanskje stående igjen noen få av dem, men det blir ikke mange! De frør seg rett og slett altfor mye! Meeen, de er jo fine da, jeg skal innrømme det! ;-)

2009-07-28 Hagen på Møll (35)
Storhjelmen er vel kanskje den planten som har de mørkeste blå blomstene for tida, – i bakgrunnen skimtes også kuletistelen, som ser ut som en “minesveiperplante”! ;-)

2009-07-28 Hagen på Møll (50)
Men denne riddersporen har nok den mest intense blåfargen! – Den er virkelig fascinerende! – Jeg tok noen basisstiklinger i fjor, og fikk fire fine småplanter som har blomstret i år med noen korte små blomsterstilker, ingen av dem ble over halvmeteren. – Jeg håper de legger på en snau meter til neste år. – De to gamle plantene tok jeg opp og delte for ei ukes tid siden, og plutselig hadde jeg nesten 30 stiklinger til. – Det er nesten så jeg håper at ikke alle klarer seg… – Men på den andre siden: Blomstene er så flotte, at jeg tviler på om jeg skal ha noen vansker med å bli kvitt dem dersom jeg ikke får plass til dem i mine egne bed! ;-)

2009-07-28 Hagen på Møll (57)
I drivhuset blomstrer en Hibiscus syriacus. Den har stått på friland i noen år, men midt i staudebedet, og det ble liksom aldri noen skikk på den! Derfor gravde jeg den opp i våres og satt den i ei potte med god jord i drivhuset. Og nå blomstrer den! Det er ganske artig, nå har vi en solgul liten hibiscus på kjøkkenbenken, en knallrød på terrassen, og en lys blå/lilla i drivhuset! ;-)

2009-07-28 Hagen på Møll (70)
Den nest siste blå blomsten som kommer med i dag, er denne stiklen. – Dessverre ble ikke bildene så bra som jeg hadde håpet på i dag, for jeg var tom for strøm på det beste kameraet mitt, og måtte ta bildene med et Ixus 80 (som vi forøvrig er kjempefornøyde med, men det tar ikke like gode bilder når jeg skal fotografere i hagen).

2009-07-28 Hagen på Møll (91)
Og den aller siste som blir med i dag er alpeklematisen, som i likhet med blåregnen har hovedfloret sitt om våren, men så kommer den gjerne med en andre blomstring i juli/august. – Ekstrabonus. – Jeg hadde tenkt at planten skulle klatre oppover stammen på en sypress vi har stammet opp, – men det ser ikke ut til at planten er enig. – Den har valgt en tilværelse som krypplante i stedet for klatreplante – men det er slett ingen dum løsning! – Ja til klematis som markdekker! ;-)

Ja, plantene imponerer og overrasker oss! Det er utrolig givende å få holde på med dem. Plante, stelle, gjødsle, vanne, flytte og så videre – og hagen blir aldri helt lik det den var året før! Men det er jo sånn det er med alt levende, – det er i stadig forandring!

Nå ble det blått og “kjølig” i dag, så jeg får kanskje slå til med gule, oransje og røde nyanser i neste blogginnlegg! Vi får se, følg med følg med! ;-)
Og nyt sommeren fortsatt!

Hilsen Knut Olav

2 kommentarer:

  1. Sukk, så vakre Agaphantuser du har. Jeg måtte kaste mine i krukker etter 6 år uten blomstring. Jeg fikk oppklart hvorfor de var så lite villige; jeg har ikke tilgang på kjeller eller kjølig overvintring - de har hatt det for varmt rett og slett. Lar du dine stå ute om vinteren? Det kunne jo vært en idé å prøve. Synes de er så usigelig vakre! Kuletistelen er en av mine favoritter, jeg har mine i et rosebed. Fin kombinasjon synes jeg. Og der briljerer du med blåregnen igjen ja ;) Min er kanksje for ung til å blosmtre noe særlig, 4-5 år har den stått her nå.

    SvarSlett
  2. Ninni. - Vi er heldige og har en fantastisk kjeller for overvintring av planter (samt lagring av rødvin) - jeg tar alle plantene inn hver eneste høst. Vil ikke risikere å miste noen av dem - sjøl om det hadde vært praktisk å kunne ha dem i bedene. - Men det er litt sjarm å ta dem ut og inn også synes jeg!
    Og den blåregnen har vi vært utrolig heldige med! Vi gjør jo ingen ting med den, men den bare blomstrer og blomstrer! - Jo, det er god jord her, det er nå en ting, og klimaet er brukbart (etter norske forhold, hehe), men det er virkelig ikke oss selv som kan ta æren for blåregnen - den gjør virkelig bare jobben sjøl! ;-)

    SvarSlett