lørdag 4. juli 2009

Happy 4th of July! :-)

Vi har vært ei uke i USA, og kom tilbake på torsdag. Landa i Stavanger klokka ett på dagen, kom oss hjem til leiligheten, sov noen timer, spiste litt, – og kjørte videre til Sørlandet da klokka ble 22.00. Det var ganske mørkt da vi kom fram, naturlig nok, turen er cirka 20 mil, men en kjapp inspeksjon i hagen gjorde at jeg kunne legge meg, vel forvisset om at alt så bra ut! Snille mamma hadde tydeligvis vannet mer enn jeg hadde regnet med, så også mine nyplantede små hadde klart seg godt i bedene! Så var det bare å legge seg, – eller “bare”. – Jetlag er en pussig ting… Men i halv tretida kom vi oss i seng, dog, da vurderte jeg nesten å sitte oppe et par timer til – bare for å få med meg starten på den nye dagen. – Men nok med prat nå innledningsvis. Det er jo bildene som er kjekkest!

2009-07-04 Resized (4)

Slik ser ‘Flammentanz’en ut disse dagene. – Og da vi kom, over midnatt, hang roseklasene tunge og herlige i halvmørket. – Men akkurat dét er vanskelig å få gode bilder av, så bildene i dette blogginnlegget har jeg vært ute klokka seks i dag morges for å få tatt, – med litt redusert lys – og masse dogg på planter og blomster! 2009-07-04 Resized (6)

Rosa ‘Flammentanz’ er forøvrig ei fantastisk rose. – Vi pleier å klippe den bortimot brutalt tilbake etter blomstringa i juli, jeg kommer tilbake med bilder når den tid kommer. – Og det ser ganske forferdelig ut, – men uten at vi gjør det blir plantene rett og slett bare altfor store! De har en voksekraft og blomstringsglede som er helt enorm. – Og jeg ser mange ‘Flammentanz’ for tida! Akkurat nå er de på sitt aller, aller fineste! Nyt det!

2009-07-04 Resized (13)

Det blir visst litt “hopp og sprett” i bildene i dag, jeg får skylde på jetlaget hvis jeg blir altfor rotete, men her er en av årets nykommere i hagen. Rosa ‘Rhapsody in Blue’. – Den har en spesiell farge, og jeg kjenner at jeg må nok venne meg litt til den… Den er jo fin, meeen, fargen stikker litt for mye mot blått i forhold til det jeg er vant med hos roser! Vel, vel, jeg tror jeg skal bli riktig så fornøyd med den etterhvert, – får bare passe på å finne noen spreke “partnere” til den!
(De fleste forbinder vel, som meg, musikk, med ‘Rhapsody in Blue’, og hvis du plutselig fikk lyst til å høre George Gershwin’s udødelige toner, så er hele denne setningen i parentes en link til youtube og nettopp Rhapsody in Blue).

2009-07-04 Resized (16)

Rødknappen (Knautia macedonica) er en herlig plante, men du og da som den sprer seg! Jeg skal ikke påstå at den er et ugrass, men den liker å “innta nytt land”! Det er helt sikkert! – Jeg tror rett og slett jeg må klippe ned en del av dem nå, og la dem få buske seg til og blomstre på ny en gang senere i sommer. Dette bildet er fra rose/kjøkkenhagen, hvor noen planter har fått stå “på vent”, men sjøl om jeg fikk gitt vekk en god del i våres, så har jeg altså mer enn nok igjen. – Og i bedene er det jo veldig mye mer rundt forbi…

2009-07-04 Resized (18)

Jeg har noen “innvandrere” i hagen. Jeg har helt sikkert nevnt det før, men for eventuelt nye lesere, så kan jeg jo fortelle at disse gule solhattene (Rudbeckia) har innvandra på eget initiativ fra naboen min. Men du så velkommen de er! De frør seg også godt, og det er ganske artig å se hvor forskjellig de gjør bedet fra år til år! I år er det masse av dem i hjørnet av det store staudebedet! Og de er ikke bare gule, men også deilig brune. Ja, variasjonen er stor, men de er like flotte alle sammen!2009-07-04 Resized (27)

2009-07-04 Resized (20)

2009-07-04 Resized (24) Som sagt: Det blir en del solhatt her etterhvert, mellom kongelys, roser og masse annet! :-)

2009-07-04 Resized (25)

Grass! (Calamagrostis actiflora ‘Karl Foerster’). To meter høye står de nå, og vaier grasiøst i vinden. De var nyplantede i fjor, og ble små tuster med halvannen meter høye strå. – I år er de atskillig mer imponerende! Jeg kan nok dele et par av tuene til neste år, men tviler på at jeg gjør det, – de skal få vokse seg enda større og kraftigere! :-)

2009-07-04 Resized (30)

2009-07-04 Resized (40) 2009-07-04 Resized (33)

“Baksida” av det store staudebedet.

2009-07-04 Resized (35)

Og nærbilde av en rakettblomst! :-) De har blomstra trofast i mange år nå, etter at jeg sådde dem og overvintra dem inne første vinteren fordi jeg trodde de var så sarte og tandre! Feil! Tøffinger er de! Og frør seg sjøl som bare det! (Frøplantene ligner imidlertid på grass, så luk med omhu!)

2009-07-04 Resized (37)

Også pagodeblomsten (Phlomis russeliana) er en plante jeg aldri blir lei av å vise fram! Jeg har den et par steder i hagen, og jeg synes det er en ordentlig trivelig plante – med store, “gode” blader, og artige blomster. – Hadde gjerne sett flere av denne rundt i norske hager! Kan enkelt dyrkes fram fra frø om man ikke finner planten i et hagesenter.

2009-07-04 Resized (39)

Revebjellene (Digitalis purpurea) er også “innvandrere” i hagen. Eller, de har forsåvidt fått litt hjelp, men ikke mer enn at jeg henta et par smårosetter i skaukanten for noen år siden. De frør seg, og kommer i litt ulike nyanser fra den vanlige rosa til den nesten helt hvite.

2009-07-04 Resized (44)

Rose/kjøkkenhagen. (Alle bildene er klikkbare og skal komme opp på skjermen i 900 pixlers bredde når du klikker på dem).

2009-07-04 Resized (50)

Rosa ‘Westerland’ er en av favorittrosene mine. Jeg simpelthen elsker den litt lyse oransje fargen, og måten rosene falmer langsomt på! Knoppene og nyutsprungne roser har sterk og god farge, men så blekes de – og det er bare så vakkert! :-D

Og nå følger noen bilder av de nye rosene jeg kjøpte i våres:

2009-07-04 Resized (54)

2009-07-04 Resized (55)

2009-07-04 Resized (56)

2009-07-04 Resized (65)
Jeg synes de er helt fantastiske. – Det er ulike Austinroser, og jeg kommer nok tilbake med nærmere presentasjoner av hver enkelt av dem! ;-)

2009-07-04 Resized (69) Det nærmer seg slutten på denne morgenens hagevandring, men kjempeskabiosaen måtte jeg ha med et bilde av. – Den er imidlertid vanskelig å få tatt gode bilder av, der den strekker seg over to meter i været og det minste vindpust setter den i bevegelse! Og med lange, tynne stilker, nesten uten blader, blir bildene ofte mer eller mindre gode forsøk, men sjelden 100 prosent vellykka. – Det blir omtrent som å ta bilder av kjempeverbena. Det hender jeg lykkes, men stort sett ikke…
Nåvel, dette bildet er verken av de beste eller de dårligste, men du får et inntrykk av de deilige gule blomstene som står og vaier i vinden. Med følge av ei revebjelle, og helt nederst i kanten av bildet, to lave (lurer på hva som skjedde med dem i år) riddersporer!

2009-07-04 Resized (78)

Siste bildet i dag blir Rosa ‘Rosa Mundi’. – Den er nesten som en liten polkagris! Kronbladene er uregelmessig stripete i hvitt og rosa. Deilig er den, og den minner meg om en dessert av bringebær og vaniljeis. – Jeg får nesten lyst til å spise den! ;-)
Meeen, jeg får nøye meg med nyplukka jordbær på skivene i dag – og det er jo slett ingen dårlig start på dagen!

Nyt sommeren alle sammen – og velkommen på hagebesøk!
Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar