mandag 20. juli 2009

Mye hagearbeid – og lite blogging…

Det er vel ganske naturlig at nå når det skjer mest i hagen, så blir det også minst tid til å sitte ved pcen og blogge. – Men samtidig skjer det så mye man har lyst til å vise! – Likevel er det ganske lenge siden sist jeg blogga – men det er ikke lenge siden siste arbeidsøkt i hagen! ;-)

I går fikk jeg endelig med meg kameraet ut i hagen igjen, og dermed blir det en ny bildekavalkade fra julihagen. – Det er ei herlig tid! Alt vokser, – og en del vokser for mye! – Faktisk så mye at jeg for noen dager siden la ut melding på Facebook om at de som måtte ønske det kunne stille opp i hagen og få med seg diverse stauder som ellers ville gå på komposten! En tidligere kollega var på døra en liten time senere, og i gårkveld kom søstera til en kamerat sammen med to venninner, – og jammen klarte vi ikke å nesten fylle opp en liten biltilhenger! ;-)
Det er deilig! Deilig å få ha så mye at man kan dele av overfloden – og være takknemlig for å slippe å kaste plantene på komposthaugen! ;-) Og det er deilig med smilende ansikter som takknemlig tar imot – og som gjerne både spør om råd – og hører godt etter når de får det!

Jeg har fortsatt masse igjen som verken er gitt vekk eller har havna på komposten (og som enten skal gis vekk eller havne på komposten), så de neste dagene kommer jeg til å dele ut dersom flere skulle stikke innom. (Men, hehe, jeg sender ikke i posten!) Plantene må hentes i hagen! ;-)

Vel, nok om det, over til bildene (som her vises i 600 px bredde, men hvis du klikker på dem får du se dem i 900 px bredde):

2009-07-17 (3)Solbruden (Helenium) har blitt ei stor, oransjerød deilig tue som står midt i staudebedet. – Den har en veldig flott og oppreist vekstform, og er vel omtrent meteren høy. Den står på sitt aller fineste!

2009-07-19 (16)Og i kanten av solbruden har ei deilig gul lilje slått seg til. – En herlig, energisk fargekombinasjon, virkelig et pent par!

2009-07-19 (21)

2009-07-19 (22)Det skal bli masse deilige gule liljer her! :-)

2009-07-19 (28) Og mens vi holder oss i det gule, kan det jo passe å ta med noen bilder av de gule solhattene. – De er virkelig et syn for tida! Det er ikke sååå mange planter, men du og da for med blomster det er på dem! Det er nesten litt for mye av det gode, – men de står så langt borte fra huset, at det ser utrolig flott ut fra trappa! ;-)

2009-07-19 (31)Her har solhattene fått en fløyelstjæreblom som nabo, en kombinasjon som er tilfeldig i år, men som jeg skal prøve å få til mer av til neste år! ;-)

2009-07-19 (33) 2009-07-19 (35)
De fleste gule solhattene har et brunt felt innerst på kronbladene, og er gule ytterst, men noen er brune på det aller meste av kronbladene. – Variasjonen er veldig flott! I år er det et par planter som har blomster som ser ut som sjokoladeblomster – og jeg får virkelig lyst til å smake på dem! ;-)

2009-07-19 (38)  Vakkert? – Ja, og i kveldslyset, rett før sola går ned er den bare helt fantastisk vakker! :-)

2009-07-19 (42)

2009-07-19 (48)

2009-07-19 (50)
Den gule solhatten er en bienn. En toårig plante. Det hender vel at enkelte planter klarer et år eller to til, men det er greit å ta utgangspunkt i at den er toårig. – Nå snart frør den seg, og danner småplanter som overvintrer – og så vokser den opp og blir slik som på bildene her året etter. – Mine gule solhatter har jeg verken kjøpt eller sådd, de har innvandret fra naboen! Takk! :-)

2009-07-19 (58)
Det var vekslende sol og overskya da jeg fotograferte, men da sola tittet fram, var det akkurat som om solhattene smilte samtidig alle sammen! Det gule ble enda gulere i sollyset, og hele feltet nesten lyste av seg sjøl! :-)

2009-07-19 (62)
Men nå får det være nok av gule solhatt for i dag. – Her et bilde av de gode gamle mursteinsrøde dagliljene! En av mine favoritter!

2009-07-19 (89)
Ei stokkrose og en rød solhatt har slått seg sammen. Litt rufsete etter et par dager med regn, men ganske fin fortsatt!

2009-07-19 (90)
Og til slutt i dag – sommerhyasinthen (Galtonia viridiflora), som er en liten tøffing trass i sitt noe beskjedne utseende! – Dyrka fram fra frø – og frør seg generøst!

2009-07-19 (92)Sommerhyasinth, her sammen med vierhortensia. – To tøffinger faktisk! Sjøl om det ikke ser sånn ut! – Jepp, det får være det jeg rakk å få ut på bloggen i dag! – Håper det kan være til glede og/eller inspirasjon! :-)

Fortsatt riktig god sommer alle sammen!
Hilsen Knut Olav

2 kommentarer:

  1. voldsomt og vakkert!
    De solhattene husker jeg du viste noen av i fjor også, flotte er de :) Morsomt å se de igjenn

    SvarSlett
  2. Alltid inspirerende å besøke denne bloggen.
    Stor innholdsrik hage med mye flotte planter, fine bilder og god fortellerevne.

    SvarSlett