onsdag 8. juli 2009

Tre helt forskjellige, men du så nydelige…

2009-07-04 Ettermiddag (4)
De gule dagliljene blomstrer tidlig i hagen vår, og et par uker senere kommer de oransje, eller mursteinsrøde ville kanskje vært mer riktig å kalle dem. Jeg må innrømme at jeg er svak for denne fargen! – Disse vakre blomstene, som bare blomstrer drøyt en dag, men som har masse knopper “på lager”, så de kan holde blomstringa i gang ei stund!
Både den gule og den oransje har jeg fått av venner, og jeg synes det er en fin ting, at hagen kan romme gaver og minner! Så tenker jeg litt på både den ene og den andre når jeg rusler rundt og kikker på alt som blomstrer. Det er kjekt det!

Jeg kommer nok til å skaffe meg flere dagliljer. Det er jo nærmest endeløst med farger og former! I tillegg liker jeg formen på plantene. I går satt jeg og sukket for meg sjøl (og min kjære) over en del av plantene jeg har, som vokser og vokser og vokser, og så legger de seg liksom bare totalt utover i bedene og kveler alle i nærheten av seg! – En del av dem må bort! Så nå går både storkenebb, marikåpe, de store hvite blåklokkene, kattemynten og flere til en uviss skjebne i møte! (Så befinner du deg i nærheten og har lyst til å overta noen av disse nevnte, da er det bare å stille opp i hagen med en pose å ha plantene i! De vil bli ekspedert umiddelbart!)

2009-07-04 Ettermiddag (17)
Og så er det denne da: Sommerhyasint (Galtonia viridiflora). Jeg fikk tilsendt frø i posten fra en kar oppover langs vestlandet. – Jeg syntes de så så sarte og sårbare ut, så jeg hadde dem inne første vinteren, men så slang jeg jorda som var igjen i spirepottene i ei av kassene i kjøkkenhagen – og der spirte de som bare det, etter å ha ligget ute neste vinter. Vel, de var altså slett ikke så sarte! De frør seg og sprer seg, men ikke uhemma. – Jeg kommer tilbake med bilder om ei ukes tid eller to, for når den står i fullt flor er den aldeles nydelig, med sine grønn-hvite blomster! :-)

2009-07-04 Ettermiddag (35)
Dvergriddersporer, på 35 cm? Nei, det er ikke det, sjøl om det ser sånn ut! Jeg prøvde for første gang å ta noen basisstiklinger av den ene riddersporen i fjor, og fire slike småplanter ble resultatet i år! Jeg regner med at de kommer seg litt mer i høyden til neste år, etter å ha fått et par år i rose/kjøkkenhagen å vokse seg store på! Jeg liker fargen, og synes faktisk riddersporene passet riktig så godt sammen med ‘Lady Emma Hamilton’ (oransje Austinrose).
(Basisstiklinger betyr bare at man lager en ny plante av den allernederste delen av en av stilkene på den planten man har fra før. – Det er visst gjerne en fordel å få med seg litt av den “klumpete” delen, der det gjerne er litt antydning til røtter! – Mulig jeg tok en åtte-ti stykker, men er fornøyd med de fire flotte småplantene jeg fikk! (Det er mulig jeg lager flere i år, når jeg om ikke så lenge likevel klipper ned “morplanten”!)

Jepp. Det går mye i luking for tida. Og i å holde kantene på bedene! Og så kjører jeg vekk trillebårlass med stauder jeg har klippet ned, og som forhåpentligvis bestemmer seg for at de rekker å blomstre ei gang til før sommeren er over!
I dag skal jeg flytte et par stakkars juleroser som står altfor tørt om sommeren og så skal jeg ekspedere enkelte av de staudene som det har blitt for mye av… Og kanskje prøve å bare sitte ned og nyte sommerdagen noen timer! ;-)

Fortsatt god sommer alle!
Knut Olav

2 kommentarer:

  1. Her var det masse nydelig å hvile øynene på!
    Riddersporer er flotte,flyttet min i fjor,og den ser ut til å trives mye bedre på sin nye plass.
    Ble så begeistret for alle de herlig rosene dere har, virkelig et syn!
    Har fått en blå valmuesøster,har du erfaring med den? Hadde vært kjekt med noen tips ang. planting og slikt, hvor den vil trives best..
    Fortsatt god sommer!

    SvarSlett
  2. Hei. - Her har det gått lang tid uten at jeg har fått svart på spørsmålet ditt. Beklager!
    Blå valmuesøster er fantastisk vakker, men hos meg trivdes den ikke! Så den kan jeg rett og slett ikke gi noen gode råd om! - Hvis noen av dere som leser dette måtte ha råd: KOM MED DEM!!! :-)

    Det er mulig jeg prøver igjen ei gang, men hagen har etterhvert blitt såpass stor at det meste som skal få plass må klare seg uten for mye dill og dall...

    Hilsen Knut Olav

    SvarSlett