tirsdag 11. august 2009

Deilige austinroser – en bildekavalkade…

Vi har noen deilige austinroser, som blomstrer og blomstrer, og dufter – og er så aldeles nydelige at de nesten er helt perfekte! – Ja, jeg forventer ikke mer av en rosebusk enn det disse klarer å frambringe – langt ifra!

2009-08-10 Hagen i august (19)

2009-08-10 Hagen i august (28)

2009-08-10 Hagen i august (29)

2009-08-10 Hagen i august (35)

2009-08-10 Hagen i august (38)

2009-08-10 Hagen i august (45)

2009-08-10 Hagen, besøk (1)
Og det blir fortsatt litt graving i bedene, planter som står for tett, planter som må deles, flyttes – eller fjernes. – Det er noen sorter som har blitt drastisk redusert i antall i løpet av den siste måneden: Marikåpe, stjerneskjerm, rødknapp og sibiriris. Det er ganske rart, for jeg har vært oppriktig og inderlig glad i alle fire. Men, de tre førstnevnte har (ihvertfall i hagen vår) en lei tendens til å frø seg litt i meste laget. – Og det som er hyggelig de første par årene man har en ny staude – blir ikke fullt så hyggelig etter tre-fire år, når man begynner å betrakte måten de frør seg på på samme linje som en del ugrass man helst ikke vil ha for mye av i hagen…

Nå henter jeg spaden omtrent med det samme hvis jeg kommer over ei tue til med stjerneskjerm eller marikåpe. Og småplantene går en like usikker framtid i møte… Rødknappen (Knautia macedonica) har jeg fått redusert såpass at de som står igjen skal få stå, – og sibiririsen, som jeg synes er så fantastisk når den blomstrer i juni, – vel, jeg må bare bli enda flinkere til å finne steder det er greit å sette dem: Langs steingjerder, i heikanten og lignende, for jeg elsker blomstene, men plantene blir så altfor fort altfor store!

Vi skriver 11. august i dag, og neste uke begynner skoleåret igjen. Da er liksom “høsten” i gang, sjøl om jeg insisterer på å kalle det “ettersommer” ganske lenge ennå…
Men vi har fortsatt mye tilgode av vekst og blomstring, og det er herlig! Og som jeg tidligere har skrevet: Våren 2010 er allerede i gang, ihvertfall her hos oss, – flere av julerosene står i knopp og blomst! ;-)

Ha en riktig fin dag!
Knut Olav

3 kommentarer:

  1. Hei!
    Må bare få si at det er en fryd å følge med på denne bloggen! Kjempeflotte bilder og en misunnelsesverdig hage! Blir skikkelig inspirert av både tekst og bilder. Skulle bare ønske man hadde plass til sånne svære, flotte staudebed som er avbildet her og i innlegget om liljeflyttingen! ;o)
    Ha en fortsatt flott hagedag!

    Hilsen fra Marit på Solsiden.

    SvarSlett
  2. Fantastisk flotte roser alle sammen, og nydelig bilder. Jeg er veldig svak for Austinroser og i år ble det kjøpt inn ganske mange. Det har vært sparsomt med blomstringen i år, håper det blir bedre til neste år.

    Og rødknappen, ja den har jeg også begynt å slite med. Den har blitt enorm etter 2-3 år og frør seg overalt, men den er jo flott også da :-)

    SvarSlett
  3. Nydelige roser, spesiell farge på de første :)

    Sibiriris er jeg utrolig glad i, både blomsten, men også bladverket liker jeg (når det holder seg friskt da). Men såklart, det kan jo alltid bli for mye av ting.

    SvarSlett