mandag 21. september 2009

21. september – høst i hagen.

2009-09-21 September (1)
Dette bildet viser hvor mye ei nyplanta rose kan vokse på en sommer! I vinter kom jeg endelig over Rosa ‘Alberic Barbier’, som jeg hadde vært på utkikk etter i tre og et halvt år. – Og den har grodd! Nesten to meter klarte jeg å stake den opp før skoleåret startet, – men nå, – en drøy måned senere, har den vokst seg nesten ned til bakken igjen! – Det er virkelig imponerende!

2009-09-21 September (6)
Miscanthusen blomstrer endelig. ‘Rotsilber’ heter denne sorten, som blomstrer med nydelige rødbrune aks i midten av september – og som står med vakre aks helt fram til påske! Drøye meteren høy – og fortjener en litt mer framtredende plass i hagen enn det den har nå…

2009-09-21 September (10)
Miscanthus
sinensis ‘Rotsilber’.

2009-09-21 September (37)
Herlige gule solsikker…

2009-09-21 September (44)

2009-09-21 September (53)

2009-09-21 September (58) …og røde! :-)

2009-09-21 September (73)
Miscanthus sinensis – elefantgrass. Den høyeste sorten har blitt over tre meter høy i år – den er virkelig imponerende! Dessverre rekker den ikke å sette aks hos oss!

2009-09-21 September (79)
Det vises i bedene at det høstes! Det brune grasset her er rørkvein (Calamagrostis x acutiflora 'Karl Foerster').

2009-09-21 September (106)
Bærene på den rødbladede svarthylla er virkelig vakre!

2009-09-21 September (134)
Og til slutt: Et løfte om blomstring neste vår. Magnoliaen har dannet en mengde fine, lubne knopper – så nå håper vi bare den vil blomstre akkurat like vakkert til våren som den gjorde i år! :-)

Fint med forventning og nye løfter når et hageår går mot slutten!

Nyt høstdagene!
Knut Olav

6 kommentarer:

  1. Flotte bilder, godt det ikke er vinter helt enda, så vi kan fortsatt nyte. Liker veldig godt bildene av de røde solsikkene! Ha en fortsatt fin høst :)

    SvarSlett
  2. Takk for det Olav. - Jeg knipsa en god del bilder av solsikkene, en del sånn utsnittsbilder - for jeg tenkte at de kunne jeg kanskje bruke til et eller annet... - Vi får se...
    Ha en fortsatt fin høst du og dine også! :-)

    SvarSlett
  3. Flotte bilder, som alltid!
    Veldig flott med røde solsikker, hvor får du dette fra? (Jeg kjøpte frø til flere uvanlige solsikker på tur til Danmark en gang, men var ikke flink nok til å fornye plantene og hamstre nye frø etterhvert).

    Apropos Magnolia...
    Jeg har nye planter fra i år. Har klippet nyttig lesestoff om Magnolia, herfra og derfra på nett, men to svenske eksperter ser ut til å motsi hverandre på et viktig punkt...
    Vet DU om Magnoliaene bør vannes rikelig på høsten, eller absolutt ikke vannes, for å forberede vinteren? (Derom strides nemlig de lærde.)

    SvarSlett
  4. Nydelige bilder og høsthage :) Prydgressene dine er staselige, jeg er veldig spent på hvordan min Calamagrostis 'Karl Foerster' blir etterhvert som den vokser. Blir de like fine som bilder du har vist tidligere, skal jeg være veldig fornøyd. Svarthyllbærene var virkelig vakre, sikkert fine å bruke i buketter og dekorasjoner :) Knoppene på Magnoliaen gjør det sikkert lettere å komme gjennom vinteren :) Jeg plantet Yellow Lantern tidligere i høst og må nok vente en stund før de første knoppene viser seg.

    SvarSlett
  5. Vakker, vakkert. Takk for tipset med rosa og orange. Ja, det funker! Nydelige bilder og deilige samplantinger. Jeg suger til meg og lærer litt og litt :) Hanne

    SvarSlett
  6. Takk for hyggelige kommentarer.
    Skal prøve å svare på spørsmål:
    1) Røde solsikker kan man kjøpe de fleste steder som har et velassortert utvalg av frø, eller på nett. Thompson and Morgan har flere ulike flotte røde! :-)
    2) Magnolia og forberedelser for vinteren: Alle våre magnolia-busker står uti hagen, og i og med at hagen vår ligger på sørlandet, mangler det ikke på fuktighet verken på høsten eller våren. Jeg vet rett og slett ikke, men jeg tenker at den beste indikatoren er å sjekke at planten er i fin form! Er planten frisk og fin og frodig tror jeg forutsetningene er de beste for en god overvintring og blomstring neste vår...

    Jepp, bedre svar kan jeg dessverre ikke gi, men det er nok flere som har bedre greie på magnolia enn meg! ;-)

    Hilsen Knut Olav

    SvarSlett